Springen naar inhoud

Energie omzettingen

• Log in om te kunnen reageren

Username

Username

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 09:16

Hallo,

Voor school moeten wij een stukje schrijven over energie omzettingen. En dan van Mechanisch naar Electrisch.

Van een turbine naar een generator.

Als iemand hier wat informatie over heeft graag.

Bvd,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2009 - 12:30

Nogal algemene vraag? Dan wordt het ook een vrij algemeen antwoord:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Vraag gerust wat specifieker door.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Username

Username

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2009 - 11:00

Hallo,

Ik zou graag wat willen weten over de theorie.. hoe het werkt enzo. De link van Wiki.. had ik niet bijzonderveel aan.

Heb er wel wat informatie uit gehaald..;

Het omzetten van mechanische energie in elektrische energie moet je zien als een dynamo. Hoe harder de dynamo draait hoe meer elektrische energie er wordt opgewekt. Deze omzetting berust op het feit dat wanneer een elektrische geleider door een magnetisch veld beweegt, er elektrische spanningen worden opgewekt in die geleider en bij gesloten kring dus stroom gaat vloeien. Deze stroom die dan gaat vloeien zou je op kunnen slaan in een accu.
Daarbij heb je ook nog een generator die doet eigenlijk hetzelfde als een dynamo maar is geschikt voor hogere elektrische energie. Waardoor je dus een groter vermogen zou kunnen draaien.
Je hebt 2 verschillende generatoren, een wisselspanninggenerator en een gelijkspanningsgenerator. Deze generatoren genereren altijd een wisselspanning. Bij een gelijkspanningsgenerator of dynamo wordt de wisselspanning door een mechanische omkeerschakelaar, een commutator, omgezet in gelijkspanning. Hierdoor ontstaat er een stroom die altijd in dezelfde richting vloeit die ook wel gelijkstroom wordt genoemd.

Dit is wat ik er tot nu toe over heb. Hebben jullie misschien nog wat extra informatie die ik daarbij kan voegen.

bvd,

Username

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures