Maximale snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

Maximale snelheid

ik zit vast bij volgend vraagstuk:

"bepaal de maximale snelheid waarmee een massa m de cirlekvormige top A van een heuvel kan passeren zonder het contact met de baan te verliezen. De kromtestraal in A is 2,4m. "

Ik kan enkel de afstand bereken dat is 3,39m maar voor de rest hoe je hieruit de max. snelheid kan bereken.

ps: juiste antwoord is 4,85m/s

iemand??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale snelheid

Welke voorwaarde zal er moeten gelden zodat het voorwerp op de baan blijft?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 212

Re: Maximale snelheid

ik zou zeggen dat de kinetische energie gelijk moet zijn aan de wrijvingskracht maar wat ben je ermee?

en dit zal niet juist zijn zeker??In het behandelde hoofdstuk waar deze vraag over gaat wordt niets over wrijvingskrachten gezegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale snelheid

ik zou zeggen dat de kinetische energie gelijk moet zijn aan de wrijvingskracht maar wat ben je ermee?
Die hebben alvast niet dezelfde eenheid.

Je zal aan het verticaal krachtenevenwicht moeten voldoen! Weet je dan welke krachten je hierbij moet beschouwen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 212

Re: Maximale snelheid

versnelling, zwaartekracht en snelheid zeker?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale snelheid

Je hebt maar één verticale component genoemd. Wat wil het object doen als het een cirkelvormige beweging maakt?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Maximale snelheid

niet iets met middelpunt zoekende kracht? werkelijk geen idee

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale snelheid

Ja; de zwaartekracht moet gelijk zijn aan de centrifugaalkracht voor evenwicht.

Dus
\(\frac{mv^2}{r} = m g\)
Uitwerken geef dan
\(v_{max}=\sqrt{g \cdot r}=\sqrt{9.81 \ \frac{m}{s^2} \cdot 2.4 \ m} = 4.85 \ \frac{m}{s}\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer