Springen naar inhoud

Skeletscintigrafie

• Log in om te kunnen reageren

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 585 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2009 - 12:25

Hoi allemaal,

Even een kort vraagje. Welke isotopen gebruiken ze in de oplossingen bij skeletscintigrafie? Ik vind overal dat er een licht radioactieve vloeistof wordt gebruikt, maar nergens zie ik welke isotopen dat zijn.

Groetjes,
Marc.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 12:40

Technetium-99 (vind ik genoemd)
http://www.imelda.be...m...df=1&id=459

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2009 - 20:40

Voeg daar ook maar strontium-85 en strontium-87 aan toe.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 585 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:04

Hmm, dat lijkt me een beetje vreemd.

Strontium-87 is stabiel, en strontium-85 heeft een halveringstijd van bijna 65 dagen..
Ik dacht dat ze net een stof kozen die niet lang actief bleef?

Bedankt voor jullie antwoorden overigens.
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

ropstop

ropstop

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2010 - 21:43

In Nederland is het meest gebruikte radiofarmacon technetium-99m-hdp, waarbij het isotoop dus technetium99m is en hdp de bisfosfonaat dat wordt ingebouwd in het bot op plekken waar er veel bot "turnover" is, bijvoorbeeld als het gevolg van metastasen. Daardoor kun je metastasen zichtbaar maken. Alleen technetium-99m zonder iets eraan komt op hele andere plekken dan in het bot. Technetium-99-m is een gamma-straler.

Je kan in principe diverse bisfosfonaten (oxidronaat, medronaat, etidronaat) koppelen aan diverse gamma-stralende isotopen. Omdat technetium/molybdeen generatoren zoveel beschikbaar zijn, is dat ook het meest gebruikte isotoop.

Een middel uit de oude doos is natriumfluoride (F-18 isotoop). Dit is een pet-tracer (positron-emitter). Het fluoride wordt ook ingebouwd op plekken waar veel bot-turnover is. Omdat de huidige PET-(CT)-camera's zo goed zijn, kunnen hier hoge resolutieplaatjes mee worden gemaakt in een kortere tijd. Nadeel is wel dat het middel per behandeling 10x duurder is dan tc99m-hdp, maar het is een mooi alternatief als er een tekort komt aan technetium (door wereldwijd reactoronderhoud).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures