Springen naar inhoud

Arbeid van een kracht

• Log in om te kunnen reageren

bertb585

bertb585

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 22:33

ik zit met een probleempje bij volgend vraagstuk:

"Op een deeltje werkt een kracht F = (y+x)ex-2xyey. Bereken de arbeid van de kracht uitgeoefend op het deeltje als dit beweegt van (0,0) tot (3,5) langs volgende weg:

1) langs de x-as van (0,0) tot (3,0) en vervolgens evenwijdig met de y-as tot (3,5)"

De juiste uitkomst moet -66 J zijn, ik kom 39 J uit. Ik zal waarschijnlijk iets verkeerd doen, ik steek eerst die punten in de vgl. en tel beide uitkomsten op.

Weet iemand hoe ik juist moet redeneren? De definitie van arbeid begrijp ik wel, maar vind dit een vreemde vraag.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2009 - 23:17

LaTeX

Je pad C is opgesplitst in 2 delen.

Verborgen inhoud
1 deel waar y=0 en de vector ds = (dx,0)
en een 2de deel waar x=3 en ds = (0,dy)

Veranderd door Xenion, 07 december 2009 - 23:18

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2011 - 23:39

Hoe bedoelt u opslitsen in twee delen? Ik versta dat je de integraal gebruikt, maar wat moet je dan doen met de x en de y? Wij hebben alleen integralen gezien met x en y telkens afzonderlijk .. Alvast bedankt!

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 november 2011 - 23:45

Als het deeltje zich verplaatst langs de x as van (0,0) tot (3,0) dan werkt er een kracht op het deeltje ter grootte van
LaTeX

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2011 - 19:56

Wij hebben alleen integralen gezien met x en y telkens afzonderlijk .. Alvast bedankt!

Je moet de 2 lijnstukken apart beschouwen, neem eerst y vast op 0 en integreert dan volgens x. Neem vervolgens x vast op 3 en integreer volgens y.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures