Proportionele ventielen besturen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Proportionele ventielen besturen

Voor ons project voor school zijn wij een hydraulische afstandsbestuurde kraan aan het bouwen.

Nu willen wij proportionele ventielen op de kraan zetten en die via een draadloze afstandsbediening besturen

De signalen die de afstandsbediening afgeeft zijn allemaal 24 volt. Er zitten bijvoorbeeld op de heffunctie 4 stappen.

Dus je kan met de joystick 4 keer omhoog. Maar het signaal blijft dan hetzelfde.

De proportionele ventielen zijn elektrisch bestuurd. als je 12 volt naar het ventiel stuurt dan staat het ventiel

in zijn middenstand, maar als je onder de 12 volt gaat zitten gaat de schuif van het ventiel naar links en als je boven

de 12 volt gaat zitten dan gaat de schuif de andere kant op.

Wij moeten nu dus het voltage van de signalen aan gaan passen en hebben al vernomen dat dat met potmeters te doen

moet zijn.

Hier wat gegevens van het ventiel:

voedingsspanning: 24V

Signaalspanning:

Neutraal: 0,5 x UDC Dus dit is 24x0,5=12 volt

Controlebereik: 0,25 x UDC tot 0,75xUDCdus het ventiel heeft een bereik van 6 tot 18 volt

stroomopname: 0,33 A

signaalstroom: 0,5 mA

Opgenomen vermogen: 8W

Nu heb ik zelf naar potmeters zitten zoeken en kwam deze tegen:

http://shop.conrad.nl/elektronica-meetappa...res/421054.html

Nu is mijn vraag of dit te doen is met deze potmeter en of jullie nog idëeen of suggesties hebben.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Proportionele ventielen besturen

Het is me niet helemaal duidelijk... Welke signalen komen er uit de afstandsbediening aan de kant van de kraan? Zijn dat voor de heffunctie 4 verschillende signalen van 24V?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 2

Re: Proportionele ventielen besturen

Het is me niet helemaal duidelijk... Welke signalen komen er uit de afstandsbediening aan de kant van de kraan? Zijn dat voor de heffunctie 4 verschillende signalen van 24V?


Ja, inderdaad zijn het vier verschillende signalen. En die wil ik dan gaan regelen in voltage.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Proportionele ventielen besturen

Je kunt met zo'n potmetertje niet rechtstreeks het ventiel sturen, daarvoor vraagt het ventiel te veel vermogen.

Een mogelijkheid is om een instelbare spanningsregelaar te gebruiken, b.v. de LM317. Die kan je op zijn beurt wel besturen met een potmeter.

Zoek maar eens een datasheet op van de LM317 en kijk goed naar de toepassingsvoorbeelden.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Proportionele ventielen besturen

Ik neem hier even een Sauer-Danfoss PVE als voorbeeld; die heeft eigenschappen gelijkend op wat jij opgeeft. Dat ventiel neemt (slecht) ongeveer 1mA op aan de signaalingang bij een ingangsimpedantie van 12kOhm.

Je kan meerdere spanningsdelers (ken je dat?) gebruiken op de uitgangen van je afstandsbediening die elke een specifieke spanning aanbieden aan het ventiel. Je moet er ook voor zorgen dat er 12V op de ingang komt als er geen signaal van de afstandsbediening komt; dan blijft het ventiel in de neutrale stand staan. Ik dacht aan het bijgevoegde plaatje als een eerste benadering...
pve.jpg
pve.jpg (30.96 KiB) 471 keer bekeken
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer