[pomptechniek] npsh berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[pomptechniek] npsh berekenen

Hallo,

Ik heb volgend vraagstuk:

Gegeven: een centrifugaalpomp verwerkt condenswater van 95°C uit een open bak die zich naast de pomp bevindt. het minimale waterniveau bevindt zicht op 0,6m boven het hart van de waaier. De atmosferische druk is 103kPa. De weerstandshoogste is 0,2m. g=9,81m/s²

Gevraagd: Bereken de beschikbare NPSH

Ik heb dit zo opgelost:

Pa = 103kPa

Hw,z = 0,2m

Hz,ge = -0,6m

T = 95°C

-> pd = 84500pa en rho=961.95 kg/m³ (in een tabel gevonden)

NPSH = 103.10³ Pa - 84500Pa - 961.95*9.81*(-0.6) - 961.95*9.81*0.2 = 22 274 Pa

Maar in ons cursus staat dat we 16,9 kPa moeten uitkomen. Heb ik ergens een fout gemaakt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

misschien helpt het als je nader verklaart wat je verstaat onder pd = 84 500 Pa, en wat NPSH betekent
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

pd, is de dampspanning die heerst als men een reservoir water heeft van 95°C.

NPSH staat voor Net Positive Suction Head ofwel de toestroomhoogte.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

Brambe schreef: schreef:NPSH = 103.10³ Pa - 84500Pa - 961.95*9.81*(-0.6) - 961.95*9.81*0.2 = 22 274 Pa

Maar in ons cursus staat dat we 16,9 kPa moeten uitkomen. Heb ik ergens een fout gemaakt ?
Jouw berekening is correct.

Antwoord van de cursus is fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

Potentieel domme vraag, maar is dampspanning van belang als de bak open is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

Ja, ik snap de oefening zelf ook niet goed ..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

Potentieel domme vraag, maar is dampspanning van belang als de bak open is?
Ja. NPSH is gedefinieerd als het verschil tussen absolute druk en dampdruk aan het oog van de waaier. De beschikbare NPSH moet voldoende groot zijn om te voorkomen dat er door de snelheidstoename in de waaier dampbellen ontstaan (Bernoulli) die even later weer imploderen als de druk door de waaier heen stijgt. Dit imploderen van dampbellen heet cavitatie en geeft trillingen, lawaai en vooral schade aan de waaier, en leidt er bovendien toe dat de geleverde persdruk afneemt.

Als het hete water verzadigd zou zijn met lucht bij de heersende druk dan zou de te gebruiken pd gelijk zijn aan de absolute druk, omdat immers de geringste drukverlaging meteen gasbellen zou veroorzaken.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [pomptechniek] npsh berekenen

Ah zo. Nooit bij stilgestaan, altijd slechts koud water verpompt :eusa_whistle: en dat effect dus altijd verwaarloosd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer