Wss makkelijke oefeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Wss makkelijke oefeningen

Hallo, ik zit met een probleem. Heb morgen examen chemie over verdunningen, mol,etc...

We hebben een toets gehad en hier hadden we 3 vragen, had ze alledrie fout. Ik zit in een talenrichting dus deze oefeningen zijn wss niet heel moeilijk, indien iemand ze kort zou kunnen uitleggen, zou je me daar een groot plezier mee doen.

1. bereken de massa van 100 liter koolstofdioxide-gas bij normale onstandigheden

2. Als toelaatbare grenswaarde voor het ozongehalte van lucht neemt men vaak 120µg/m³.

Hoeveel ppb is dit als je weet dat 1m³ een massa heeft van 1,3 kg.

3.Welk volume geconcentreerd H2S04 (m% 95,5; p 1,82 kg/l) moet men met water verdunnen om 250,0 ml oplossing met een concentratie van 0,250mol/l te verkrijgen.

Indien iemand kort de stapjes zou kunnen geven, is dat meer dan genoeg. Begrijp gewoon niet hoe je eraan begint :s

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wss makkelijke oefeningen

laten we dan bij vraag 1 beginnen.

hoeveel kubieke dm is 100 liter lucht of gas?

hoeveel weeg 1 mol CO2?

hoeveel mol gaat er in een liter?

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

dan begrijp ik dat ook al niet, zoals ik al zei ik ben een nul als het op het gebied van chemie neerkomt. Op de toets heb ik iets als Vmo=nrt/p(voor die normomstandigheden) maar wat dat met de massa van 100l co2 te maken heeft is voor mij een raadsel

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wss makkelijke oefeningen

ok, daarom begin ik bij het begin. Als je geen bekenden hebt, kan je die formule niet gebruiken en lukt het je inderdaad niet om het op te lossen. dus we beginnen opnieuw.

1 kubieke dm = 1 liter

een mol CO2 wilt zeggen, pak je binas zoek het soortelijk gewicht van C en van O op (dus hoeveel weegt 1 deeltje C en hoeveel wegen 2 deeltjes O) en die massa is samen xgram/mol (zoveel gram per mol)

dan heb je nog het molair volume, dat wilt zeggen, hoeveel kubieke dm ruimte 1 mol CO2 inneemt.

Berichten: 389

Re: Wss makkelijke oefeningen

1. bereken de massa van 100 liter koolstofdioxide-gas bij normale onstandigheden
Ideale gaswet stelt:

n R T = P V

Normale omstandigheden zijn 1013 hPa = 101300 Pa (1 atm) en 25°C in labo, dus 273+25 = 298 K.

Dat kunt ge invullen als druk en als temperatuur. Het volume is 100 l, dus 0,1 m³. R is de constante van avogadro. Kunt ge invullen.

De enige onbekende is dan n, het aantal mol CO2. De overige data weet ge, dus reken dan (PV)/(RT) uit.

Als je dan weet hoeveel 1 mol CO2 is, de massa van C en 2 maal de molmassa van O (uit de tabel van mendeljev), dan kunt uit het aantal mol CO2 berekenen hoeveel gram dit vertegenwoordigd. Dit doet ge door de molaire massa CO2 te vermenigvuldigen met n.

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

M C02 is 46 g/mol afgerond, geloof ik. moet je dan die (1*8.31*273K)/101*10³=22.46*10³ daarme in een formule zetten? begrijp niet echt goed wat die kubieke dm daarbij komt doen. Sorry dat ik geen beter antwoord kan bieden. Misschien is het beter dat je kort het antwoord formuleert, ik kan dan misschien daaruit de werkwijze vinden.

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

heb juist het antwoord gekregen van iemand hier op een ander topic, wat je zei is wss helemaal juist :eusa_whistle: , maar wss veel te uitgebreid, we hebben maar één uurtje chemie in de week, we houden het bij de onbekende zoeken en zo de formule opstellen.

is dit correct? nrt=pv

normomstandigheden invullen, dan n afleiden, dan met behulp van n=m/M, m berekenen

Edit mod ypsilon: het andere (gecrossposte) topic dat door blackrob genoemd wordt, is aan dit topic toegevoegd.

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

ha dan heb je n, en dan doe je M maal n en dan krijg je de massa, bedankt!

Berichten: 114

Re: Wss makkelijke oefeningen

Op zich correct, maar laat geen punten liggen door onjuist hoofdletter-gebruik.

pV = nRT

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wss makkelijke oefeningen

je wilt te snel beginnen, dat deed ik ook vroeger en daar schiet je niks mee op :eusa_whistle:

je hebt nu de molaire massa en als je in je binas kijkt kan je het Molair volume aflezen voor normale omstandigheden (
\( 2.45x10^{-2} m^3 mol^{-1} \)
) oftewel, 24.5 kubieke decimeter per mol.

je hebt 100 kubieke decimeter (die 100 liter) dus hoeveel mol zal daar inpassen?

als je weet hoeveel mol in 100 liter past, kan je dat vermenigvuldigen met de molaire massa en weet je dus hoeveel 100 liter koolstofdioxide gas weegt

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

dus die nrt=pv is fout? je hebt toch al de normgegevens? Ik ben praktisch zeker dat we dit niet met dm³ hebben gezien, of komt het op hetzelfde neer?

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wss makkelijke oefeningen

zoals ik het net heb uitgelegd, zo zou ik het zelf ook doen, gewoon omdat dat de makkelijkste (misschien niet de kortste) weg is om op het antwoord te komen.

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

ik denk ik de nRT=PV-methode zal gebruiken, aangezien we geen binas? hebben. Echter kom ik dan wel erg veel gram uit :eusa_whistle: , zou je mss nog willen helpen bij de overige twee vragen?

Berichten: 12

Re: Wss makkelijke oefeningen

heb de eerste vraag gevonden. nRT=PV

n=PV/RT

n= 101300*0.1m³/(8.313*298)

n=4.09

m=n.M

m=188gram

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wss makkelijke oefeningen

188 gram voor 100 liter is heel normaal. Als je onze huiskamer neemt, weegt alle lucht in onze kamer ruim 95 kilo en dat is voor 75 kubieke meter ruimte. En als ik het bereken is het ook 188 gram.

Reageer