Km-heffing in nl

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Km-heffing in nl

In NL wil men de km-heffing invoeren ter vervanging van de wegenbelasting.

Het systeem werkt onder andere met GPS ('Big brother is watching you')

Kan het niet veel eenvoudiger en goedkoper met een heffing op de brandstof?!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Km-heffing in nl

Het eerste dat bij me op komt, is dat mensen die vlakbij de grens wonen, even "bij de buren" gaan tanken om aan die heffing te ontsnappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Km-heffing in nl

Kan het niet veel eenvoudiger en goedkoper met een heffing op de brandstof?!
Het probleem is dat die brandstof voor enorm veel dingen gebruikt wordt, waaronder petro-chemie e.d. Moeten zij ook meebetalen? Wat met stookolie? Onderscheid tussen de verschillende brandstoffen? Je gaat dan een heel sterke incentive creëren om op alternatieven te gaan rijden (die zowaar nog vervuilender zijn).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Km-heffing in nl

Het probleem is dat die brandstof voor enorm veel dingen gebruikt wordt, waaronder petro-chemie e.d. Moeten zij ook meebetalen? Wat met stookolie? Onderscheid tussen de verschillende brandstoffen?
Er IS momenteel onderscheid tussen brandstoffen in functie van het gebruik (men voegt kleurstoffen toe). Men zou dus inderdaad alleen brandstof voor vervoer kunnen extra belasten (wat men trouwens nu ook doet).

Feit blijft dat inderdaad mensen die veel reizen, en zeker in de grensstreken, tanken in het land waar het het goedkoopst is (als het verschil de moeite is).
Eric

Berichten: 12.262

Re: Km-heffing in nl

Bovendien is het idee erachter dat die belasting niet stict per kilometer geheven zal worden, maar dat bijvoorbeeld een hoger tarief geldt als iemand in de spits over een drukke weg rijdt. Dergelijke verschillen zijn met brandstofprijzen lastig te maken, al kost stilstaan in de file natuurlijk wel meer benzine dan vlotjes doorrijden op een rustig moment.

Helaas is allemaal nogal privacy gevoelig, en wil men de gegevens ook voor opsporing en dergelijke gebruiken.

Op zich vind ik dat nadeel zo zwaar wegen dat ik het systeem daardoor helemaal niet zie zitten, terwijl het beprijzen van gebruik ipv bezit m.i. helemaal geen slecht idee is.

Misschien is een tussenvorm ook wel mogelijk, bijvoorbeeld zoals ze het in singapore doen - een soort tol betalen voor het gebruik van bepaalde wegen die zwaar bezet zijn. Wil je dat niet, kun je altijd nog een langere B weg nemen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Km-heffing in nl

Heeft iemand een link naar een bericht dat het hele idee een beetje meer uitlegt? Ik vraag me af hoe ze willen afdwingen dat je een GPS mee moet hebben, bijvoorbeeld...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Km-heffing in nl

Heeft iemand een link naar een bericht dat het hele idee een beetje meer uitlegt?
Google op eurlings gps

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Km-heffing in nl

Ik vraag me af hoe ze willen afdwingen dat je een GPS mee moet hebben, bijvoorbeeld...
Dat lijkt me niet echt een probleem. Je moet ook meters voor elektriciteit en gas in je huis accepteren. Daar kun je alleen onderuit als je geen aansluiting op elektra en gas hebt. Met de auto net zo, je kunt alleen onder dat GPS-kastje uit als je nooit rijdt.

Naar mijn mening zit de zwakte van het hele systeem in de betrouwbaarheid van de meting. Hoe zeker is het dat je echt 1000 km gereden hebt, als dat kastje dat aangeeft? En stel dat een automobilist een maandrekening krijgt voor 1000 km, terwijl hij zelf zeker weet niet meer dan 100 km gereden te hebben. Hoe soepel en hoe snel wordt zo'n conflict opgelost? Ik voorzie duizenden claims van mensen die menen dat de rekening te hoog is.

Berichten: 12.262

Re: Km-heffing in nl

Ze verplichten je wel meer mee te nemen in een auto, bijvoorbeeld een katalysator. In die zin is het dus geen probleem, gewoon nog een kastje/component dat verplicht aanwezig moet zijn in autos vanaf een bepaald bouwjaar.

Er is een groot verschil met electriciteitsmeters qua privacy inbreuk: Zo'n electriciteitsmeter houdt eigenlijk alleen bij hoeveel stroom je in een gegeven maand/jaar oid verbruikt, niet waarvoor, en zelfs niet wanneer (afgezien van dag/nacht tarieven).

Die KM heffing kastjes gaan exact bijhouden waar en wanneer je rijdt. Als iemand denkt dat de rekening incorrect is dan lijkt me dat vrij eenvoudig na te gaan: je zou zo een uitdraai kunnen maken met welke route wanneer is gereden, en als dat niet klopt zal het niet zo moeilijk zijn dat aannemelijk te maken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Km-heffing in nl

Waarom niet een systeem dat elk jaar je kilometerstand wordt afgelezen net als met gas of elektriciteit?

En aan de hand daarvan een rekening afhankelijk van het soort auto.

Tanken bij de buren heeft dan geen zin en de privacy wordt ook niet geschonden.

Toegegeven dat met de kilometerteller gefraudeerd kan worden, en ook geen spits tarief.

Maar alles beter dan zo'n kastje in mijn auto.

Ik heb niks te verbergen en iedereen mag weten hoe ik dagelijks naar mijn werk rij, maar zo'n kastje.....
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 111

Re: Km-heffing in nl

Ik vind het ook geen goed idee en dit is het begin van het einde van de privacy, zoals reeds aangegeven Big brother is watching you....

Genoeg alternatieven te bedenken, waarom komt er dan vanuit de regering zo'n idee waar maatschappelijk enorm veel kritiek op is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Km-heffing in nl

Dat hele privacy verhaal vind ik onzin. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje, waarbij je ook precies kunt zien waar je bent (binnen een bepaalde straal dan). Verder betalen steeds meer mensen met creditcard of PINpas, zodat je ook kunt zien waar, wanneer en hoe laat je een bepaalde betaling deed. Laat staan dat mensen hun hele hebben en houden op internet gooien (Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, Youtube, Flickr, en noem maar op).

GPS is nodig om onderscheid te maken over welke wegen iemand rijdt, zodat iemand die in de spits over een drukker weg, meer gaat betalen dan iemand die in daluren over een landweggetje rijdt.

Waar ik meer mee zit, is dat zo'n ding altijd te kraken is (het is "maar" techniek), en dat de provinciale opcenten die worden geheven via de motorrijtuigenbelasting en de BPM minder zullen worden. Het gevolg is dat de provincies dit gat zullen willen dichten. Hoe? Ik heb zo'n idee dat hier weer een andere belasting voor verhoogt zal gaan worden (maar goed, dat is koffiedik kijken).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Km-heffing in nl

Dat hele privacy verhaal vind ik onzin. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje, waarbij je ook precies kunt zien waar je bent (binnen een bepaalde straal dan). Verder betalen steeds meer mensen met creditcard of PINpas, zodat je ook kunt zien waar, wanneer en hoe laat je een bepaalde betaling deed. Laat staan dat mensen hun hele hebben en houden op internet gooien (Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, Youtube, Flickr, en noem maar op).
Toch zit er een fundamenteel verschil tussen: Je kan en mag geen gsm hebben, je gsm thuislaten of uitschakelen als je niet traceerbaar wilt zijn, en dergelijke. Je mag geld contant opnemen en besteden waar je het wilt zonder dat iemand meekijkt, en deelnemen aan social networks is al helemaal een eigen keuze. Als dat kastje wordt doorgevoerd is rijden zonder een misdrijf.

Op zich is die beprijzing het probleem ook niet, het is wat men allemaal nog meer met de data gaat doen. Je zou het zo kunnen maken dat die data enkel en alleen voor de beprijzig gebruikt mag worden en zsm vernietigd moet worden. Maar daarvoor kiest de overheid niet, er wordt al expliciet gesproken over het beschikbaar stellen daarvan aan opsporingsinstanties.

Vergelijk het met de situatie van de vingerafdruk in een paspoort: Op zich een goed systeem om het document minder fraudegevoelig te maken. Maar men legt ook maar even een centrale databank aan van al die vingerafdrukken, in het kader van opsporing, terrorisme en wat dies meer zij.

Ergens is het jammer dat het zo moet lopen... als de totale lasten voor alle automobilisten gelijk blijven heb ik er niets op tegen om het per km te rekenen ipv op basis van gewicht en waarde van de auto, lijkt me zelfs een eerlijker verdeelsleutel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Km-heffing in nl

Het schijnt (maar de exacte plannen zijn nog niet bekend) dat de GPS wel bij gaat houden waar je rijdt, maar dat dit wordt omgezet in "zoveel kilometer op wegtype A, B, of noem maar op". Wegtype A is dan een drukke weg in de spits, en B dezelfde weg buiten spitstijden, en vul maar in. Je krijgt dus geen lijstje thuis waarop Pietje kan zien dat hij om 04:43 uur van Schoolstraat 3 in Amsterdam naar Kerkstraat 34 in Rotterdam is gereden.

Dat opsporingsinstanties dit wel of niet zullen kunnen zien, is nog onbekend (naar mijn weten). Maar goed, als daarmee zware misdrijven kunnen worden opgelost, lijkt mij daar niks verkeerd aan. Oom agent heeft wel wat beters te doen dan te kijken of jij bij de Albert Heijn of bij de C1000 boodschappen doet, of dat je je partner bedriegt door elke keer langs de snelweg op die ene parkeerplaats, samen met iemand anders af te spreken.

Mij lijkt het vooralsnog een storm in een glas water omdat alles nog moet worden uitgekristalliseerd. Overigens, Nederland en Engeland (buiten Londen) zijn zo'n beetje de enige landen in Europa waar nog niks op dit gebied is geregeld. Ik vind het prima dat er nu eindelijk eens iets staat te gebeuren. Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik woon namelijk op 5 minuten lopen van mijn werk, dus mijn kilometerverbruik is niet noemenswaardig.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Km-heffing in nl

Ik denk niet dat je het lijstje thuis zult krijgen, maar dat die detailgegevens ergens worden opgeslagen twijfel ik eigenlijk niet eens aan...

An sich zou het best kunnen zon kastje meer privacy-proof te maken, je satnav weet tenslotte ook of je over een snelweg rijdt en kan desnoods bijhouden hoeveel kilometers je maakt op welk wegtype en welk tijdstip, waarmee je een totaalstaatje kunt maken zonder specifiek te vermelden waar en wanneer precies.

Zaak is dat de overheid momenteel gewoon nogal zn best lijkt te doen zoveel mogelijk privacy weg te nemen, liefst onder het mom van iets dat de burger op een of andere manier een voordeel geeft. Een paspoort dat minder fraudegevoelig is (en dus minder aantrekkelijk om te stelen), of een eerlijker beprijzing van de wegenbelasting, maar ondertussen lukraak databases van vingerafdrukken en verplaatsingsgegevens aanleggen.

En zelfs al zou je de overheid ermee vertrouwen, dan nog zit er een zeker risico in van uitlekkende gegevens... dat kan door simpelweg falende beveiliging, maar ook door acties van binnenuit. Reken maar dat een kopietje van alle verplaatsingsgegevens op de zwarte markt een stuk meer waard is dan de gemiddelde database beheerder in een jaar (of in zn hele leven) verdient :eusa_whistle:
Victory through technology

Reageer