Chromosomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Chromosomen

Hej

ik heb een vraagje omtrend chromosomen.

ik weet: een mens heeft 46 chromosomen: 22*2 autosomen en 2heterosomen.

deze 44 autosomen bestaan uit 23 homologe paren, d.w.z. zelfde genlocus, dus ze hebben GELIJKAARDIGE info omtrend een eigenschap op dezelfde plaats op de chromosoom. maar deze 2homologe chromosomen kunnen toch niet allebei 'gelezen' worden? stel nu dat de ene chromosoom info bevat zoals 'groene ogen' en die homologe 'blauwe ogen'. dan kan je toch niet én groen én blauwe ogen hebben?

wilt dit zeggen dat er 22 chromosomen er gewoon zijn, zonder gelezen t worden? beetje als die non-template streng, die er maar zit ter beveiliging?

of sla ik volledig naast de bal en is dat helemaal niet de functie van een homologe chromosoom..

alvast bedankt :eusa_whistle:

Berichten: 339

Re: Chromosomen

deze 44 autosomen bestaan uit 23 homologe paren, d.w.z. zelfde genlocus, dus ze hebben GELIJKAARDIGE info omtrend een eigenschap op dezelfde plaats op de chromosoom. maar deze 2homologe chromosomen kunnen toch niet allebei 'gelezen' worden?
Ze worden wel gelijkertijd afgelezen.
stel nu dat de ene chromosoom info bevat zoals 'groene ogen' en die homologe 'blauwe ogen'. dan kan je toch niet én groen én blauwe ogen hebben?
Als 1 van beide dominant is, zal die informatie bepalend ('dominant') zijn. Als ze gelijkwaardig zijn, ontstaat bv een mengkleur. Blauwe ogen ontstaan echter door het (vrijwel) ontbreken van pigment.
wilt dit zeggen dat er 22 chromosomen er gewoon zijn, zonder gelezen t worden? ...
Alleen 1 van de 2 X-chromosomen bij de vrouw wordt geinactiveerd.

Reageer