Springen naar inhoud

Afstand/versnelling/snelheid

• Log in om te kunnen reageren

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 19:01

Beste,

In een vraag staat:

Een brommer versnelt in de stad eenparig over een afstand van 42 meter met a (versnelling) = 3,9 m/s in het kwadraat.

a. Bereken na hoeveel tijd deze afstand is afgelegd.
Antwoord:
S (afstand)=0,5 x a x t in het kwadraat.
42 = 0,5 x 3,9 x t in het kwadraat
42 = 1,95 x t in het kwadraat
42 : 1,95 = 21,53. Wortel 21,53 = 4,64 seconde.

Deze vraag snap ik, ik snap alleen B niet:

b. Bereken de snelheid die de brommer op dat tijdstip heeft.
Antwoord:
v (versnelling) = a x t
a = 3,9
t = 4,64
3,9 x 4,64 = 18 m/s

Wat ik nu niet begrijp is:
Ze hebben 3,9 vermenigvuldigt met 4,64. Daaruit krijg je v, de snelheid.

Waarom kan je niet de ''S = v x t'' formule gebruiken?

S = 42
v = ?
t = 4,64

42 : 4,64 = 9,05 m/s

Dit klopt dus niet, maar ik snap niet waarom je S=vxt niet kan toepassen ipv v=axt.

Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Hartelijk bedankt!!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 19:06

s = v x t wilt zeggen dat dat de snelheid is bij een eenparige beweging. Je hebt hier te maken met een versnelling :eusa_whistle:

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 19:07

Dit klopt dus niet, maar ik snap niet waarom je S=vxt niet kan toepassen ipv v=axt.

Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Die formules worden afgeleid van een differentiaalvergelijking, maar dat heb je vast nog niet gezien dus je moet gewoon de formules kennen en kunnen toepassen.

LaTeX

LaTeX

De formule x = vt geldt enkel als je snelheid constant blijft zodat LaTeX en LaTeX

Is het zo duidelijk?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 19:09

Een brommer versnelt in de stad eenparig over een afstand van 42 meter met a (versnelling) = 3,9 m/s in het kwadraat.

a. Bereken na hoeveel tijd deze afstand is afgelegd.
Antwoord:
Ss (afstand)=0,5 x a x t in het kwadraat.
42 = 0,5 x 3,9 x t in het kwadraat
42 = 1,95 x t in het kwadraat
42 : 1,95 = 21,53. Wortel 21,53 = 4,64 seconde.

Deze vraag snap ik, ik snap alleen B niet:

b. Bereken de snelheid die de brommer op dat tijdstip heeft.
Antwoord:
v ( versnelling snelheid) = a x t
a = 3,9
t = 4,64
3,9 x 4,64 = 18 m/s

Wat ik nu niet begrijp is:
Ze hebben 3,9 vermenigvuldigt met 4,64. Daaruit krijg je v, de snelheid.

Waarom kan je niet de ''Ss = v x t'' formule gebruiken?

Omdat de snelheid niet over het hele traject constant was. v=s/t is voor GEMIDDELDE snelheid. Als je die hier toepast vind je de helft van de EINDSNELHEID omdat de versnelling eenparig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 19:15

Wow top mensen heel erg bedankt voor jullie snelle top support!!!! Ik snap het!! Ook weet ik nu dat s=vxt bij een eenparig beweging is en v=axt bij een eenparig versnelde is.

Hartelijk bedankt!!!!!!!!!!!

Veranderd door Skipito, 08 december 2009 - 19:17

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 21:37

Beste,

Excuses voor mijn dubbelpost. Ik heb nog 1 vraag:

Stel je voor dat je een s,t diagram hebt van een Eenparige beweging. Hoe zet je deze om naar een s,t diagram?
Ik dacht met de oppervlakte methode. (Lengte x breedte)
Want: s = v x t
Dit kan je toch ook gebruiken om van een S,T, naar een V,T, toe te gaan?

Maar het moeilijkste vind ik toch het omzetten van een Eenparig Versnelde beweging van een s,t, diagram naar een v,t, of andersom.

Ik dacht:
Als je een eenparige versnelde beweging hebt van een s,t diagram, dat je gewoon de raaklijnmethode kan toepassen. Je kiest zo gewoon een paar tijdstippen uit en berekent de snelheid. Dit klopt toch?

Als dit klopt ^, waarom zou je dan niet van een s,t, diagram, met de formule: S = 0,5 x a x t in het kwadraat, en dan naar een v= a x t formule gaan?

Eerst bereken je a met de formule s = 0,5 x a x t en dan, als je a hebt, ga je naar v = a x t. Maar dit is fout. Helaas weet ik niet waarom.

Excuses voor de domme vragen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 21:54

Excuses voor de domme vragen.

domme vragen bestaan niet ;)

Stel je voor dat je een s,t diagram hebt van een Eenparige beweging. Hoe zet je deze om naar een s,t diagram?

maar deze is niet helder

Ik dacht met de oppervlakte methode. (Lengte x breedte)
Want: s = v x t
Dit kan je toch ook gebruiken om van een S,T, naar een V,T, toe te gaan?

hieruit maak ik op dat je met behulp van een v/t diagram de afgelegde weg s wil bepalen. Dat kan inderdaad door het bepalen van de oppervlakte onder de v/t grafiek. Wiskundig gezien ben je dan aan het integreren.

Maar het moeilijkste vind ik toch het omzetten van een Eenparig Versnelde beweging van een s,t, diagram naar een v,t, of andersom.

](*,) Dit bedoel je anders dan dat je het schrijft.

Ik dacht:

Als je een eenparige versnelde beweging hebt van een s,t diagram,

je bedoelt: als je een s,t diagram hebt van een eenparige versnelde beweging

dat je gewoon de raaklijnmethode kan toepassen. Je kiest zo gewoon een paar tijdstippen uit en berekent de snelheid. Dit klopt toch?

dan wel. De richtingscoŽfficient van de raaklijn aan de s/t grafiek geeft je de snelheid op dat punt (want v=ds/dt)
en de richtingscoŽfficient van een v/t grafiek geeft je een versnelling in dat punt (want a= dv/dt)

Als dit klopt ^, waarom zou je dan niet van een s,t, diagram, met de formule: S = 0,5 x a x t in het kwadraat, en dan naar een v= a x t formule gaan?

Eerst bereken je a met de formule s = 0,5 x a x t en dan, als je a hebt, ga je naar v = a x t. Maar dit is fout. Helaas weet ik niet waarom.

Dit stuk van je vraag snap ik niet, maar ik meen dat er een goede kans is dat ik dat hierboven heb beantwoord?

Het is echt de moeite waard helderder te formuleren. Als ik een vwo-proefwerk met dit soort onnavolgbare uitleg onder ogen krijg is mijn eerste reactie: "heeft de klok horen luiden, maar geen idee waarde klepel hangt, dus 0 punten". :eusa_whistle:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:13

dan wel. De richtingscoŽfficient van de raaklijn aan de s/t grafiek geeft je de snelheid op dat punt (want v=ds/dt)
en de richtingscoŽfficient van een v/t grafiek geeft je een versnelling in dat punt (want a= dv/dt)

Dit stuk van je vraag snap ik niet, maar ik meen dat er een goede kans is dat ik dat hierboven heb beantwoord?
[/i]

Sorry voor mijn slechte, onduidelijke vragen. Ik snap het met de raaklijn methode wel (eenparig versnelde beweging (s,t diagram) naar v,t diagram), maar ik vraag me toch af, waarom je de s= 0,5 x a x t in het kwadraat formule & v = a x t formule niet kan toepassen om een v,t grafiek te maken.

Voorbeeld:

Geplaatste afbeelding

http://img121.images...naamloosgm.jpg/
Zoals je kan zien, bereken ik eerst a, de versnelling, en wanneer ik dat heb ga ik die ''a'' in een v = a x t formule plaatsen.

Hartelijk bedankt Jan!!

MVG,
Skipito

Veranderd door Skipito, 08 december 2009 - 22:14

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:22

Waarom denk je dat dat fout is?

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:24

Waarom denk je dat dat fout is?

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik ben helemaal gek geworden volgens mij..

Dus het is goed??? :eusa_whistle: ;) ;) ](*,)
Wow!! ](*,) 8-) Dat lucht best wel op eigenlijk.

Dus je kan van een s,t diagram (eenparig versnelde beweging), met 2 manieren naar een v,t diagram gaan? Met de raaklijnmethode en wat ik net boven heb gezegd neem ik aan?

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor alle hulp mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:29

OK, jij neemt dus een punt in ej grafiek, op basis waarvan je de versnelling bepaalt mbv een formule. Niks mis mee, mits we zeker weten dat het om een eenparige versnelling gaat.

de v/t grafiek is daarna vlot te tekenen: je weet dat a= 0,44 m/s≤, dat betekent dat de snelheid elke seconde toeneemt met 0,44 m/s. Dat wordt een rechte door de oorsprong, (t=1, v=0,44 m/s), (t=2, v=0,88 m/s), etc.

En nou heb ik stiekem het gevoel dat we langs elkaar heen praten?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:33

Dus je kan van een s,t diagram (eenparig versnelde beweging), met 2 manieren naar een v,t diagram gaan? Met de raaklijnmethode en wat ik net boven heb gezegd neem ik aan?

Wel ik neem aan dat de tekening die je postte eerder als voorbeeld dient en geen echt nauwkeurige grafiek moet voorstellen (aangezien de 8 op de y as toch wel ver verwijderd is van de 7). Want er is ook nog een mooi punt in (4,2) en dat bekom je niet met de a die je berekent in (6,8), maar je methode lijkt me correct.

Ik weet niet wat je juist bedoelt met de raaklijnmethode maar ik neem aan dat je dan in 2 punten de raaklijn construeert en dat je dan weet dat de rico van die raaklijn gelijk is aan de snelheid op dat tijdstip en dat je dan weet dat de snelheid i functie van de tijd een rechte geeft dus dat je die 2 punten gewoon kan verbinden om de volledige grafiek te krijgen.

Als je een aantal duidelijke punten hebt zou ik voor de methode met de berekeningen gaan omdat die mij nauwkeuriger lijkt. In het algemeen geval heb je wel s = 0.5*a*t≤ + v0*t + s0 met v0 de beginsnelheid en s0 de beginpositie. Als deze niet 0 zijn, moet je die ook zoeken en dan ga je 3 punten moeten vinden zodat je een stelsel van 3 vergelijkingen krijgt waaruit je dan a,v0 en s0 kan berekenen.

Skipito

Skipito

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:37

OK, jij neemt dus een punt in ej grafiek, op basis waarvan je de versnelling bepaalt mbv een formule. Niks mis mee, mits we zeker weten dat het om een eenparige versnelling gaat.

de v/t grafiek is daarna vlot te tekenen: je weet dat a= 0,44 m/s≤, dat betekent dat de snelheid elke seconde toeneemt met 0,44 m/s. Dat wordt een rechte door de oorsprong, (t=1, v=0,44 m/s), (t=2, v=0,88 m/s), etc.

En nou heb ik stiekem het gevoel dat we langs elkaar heen praten?

:eusa_whistle: Klopt.

Wel ik neem aan dat de tekening die je postte eerder als voorbeeld dient en geen echt nauwkeurige grafiek moet voorstellen (aangezien de 8 op de y as toch wel ver verwijderd is van de 7). Want er is ook nog een mooi punt in (4,2) en dat bekom je niet met de a die je berekent in (6,8), maar je methode lijkt me correct.

Ik weet niet wat je juist bedoelt met de raaklijnmethode maar ik neem aan dat je dan in 2 punten de raaklijn construeert en dat je dan weet dat de rico van die raaklijn gelijk is aan de snelheid op dat tijdstip en dat je dan weet dat de snelheid i functie van de tijd een rechte geeft dus dat je die 2 punten gewoon kan verbinden om de volledige grafiek te krijgen.

Als je een aantal duidelijke punten hebt zou ik voor de methode met de berekeningen gaan omdat die mij nauwkeuriger lijkt. In het algemeen geval heb je wel s = 0.5*a*t≤ + v0*t + s0 met v0 de beginsnelheid en s0 de beginpositie. Als deze niet 0 zijn, moet je die ook zoeken en dan ga je 3 punten moeten vinden zodat je een stelsel van 3 vergelijkingen krijgt waaruit je dan a,v0 en s0 kan berekenen.

Beste,

Klopt, tekening is gewoon als voorbeeld en niet nauwkeurig. xD
Ik heb net in mijn natuurkunde aantekeningen schrift zitten te kijken, en die raaklijn methode snap ik nu helemaal. Die ga ik natuurlijk als eerst toepassen als ik een s,t diagram (van een eenparig versnelde beweging) naar een v,t diagram moet gaan 'maken'.

Ik weet nu in ieder geval genoeg dankzij jullie top support. ;) ](*,)

Heel erg bedankt Jan & Xenion! ](*,) 8-)

Veranderd door Skipito, 08 december 2009 - 22:37

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures