Mechanica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Mechanica

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om deze constructie vrij te maken. Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen met de pendelichamen die er in zitten. Ik snap niet goed hoe je actie is reactie moet toepassen?

Hierbij is kracht F = 10kn en F= 7,5 kn

Punten A en B zijn beide een scharnierpunt en staaf BC is een doorlopende staaf.
Bijlagen
Figuur_43.gif
Figuur_43.gif (18.77 KiB) 580 keer bekeken

Berichten: 2.746

Re: Mechanica

wat is "vrij maken"?

Berichten: 4.246

Re: Mechanica

Met andere woorden wat wil je weten? De reactiekrachten in elke staaf?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 119

Re: Mechanica

Ken je de knooppunt methode?

Laat eens zien wat je al gedaan hebt?

Punt C krijgt dus 10KN en punt E 7KN
\(CD=\frac{F}{\cos(\frac{\pi}{4})}=\frac{10}{\frac{1}{2}\sqrt{2}}=\frac{20}{\sqrt{2}}KN\)
\(CE=\tan( \frac{\pi}{4})\cdot{10}=1\cdot{10}KN \)
wat je ook goed kan zien aan de hoek van 45° --> 2 gelijke benen.

dit is een knooppunt. Kan je dit volgen?

Concreet betekent het dat de som van de krachten nul moet zijn het is immers een statisch geheel.

dus
\( \sum F_x =0 \)
\( \sum F_y =0 \)
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Mechanica

Is E één scharnier in de knoop of is DE scharnierend verbonden met BC?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Mechanica

@Teunis TVM: Je deed een zeer goede verwijzing voor knooppuntberekeningen;ook overige statica wordt goed uitgelegd op de site;prettiger dan prof. vanderPitte (deze is veel complexer met differentiale- en integrale toestanden!)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Mechanica

@Oktagon: het boek waarvan Teunis TVM de link gaf is een standaardwerk voor onderwijs (op alle niveau's)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 119

Re: Mechanica

@Teunis TVM: Je deed een zeer goede verwijzing voor knooppuntberekeningen;ook overige statica wordt goed uitgelegd op de site;prettiger dan prof. vanderPitte (deze is veel complexer met differentiale- en integrale toestanden!)


Dankjewel :eusa_whistle:

Dit is een onderdeel van de boeken serie van Hibbler(Statica, Sterkteleer en Dynamica). Heb ze meegekregen vanuit het HBO en vind ze op zich wel prettig. Met veel tekst en uitleg en voorbeelden.

Gebruik ze zelf nog regelmatig als naslag werk.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Reageer