Springen naar inhoud

Abonnement als contract

• Log in om te kunnen reageren

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 21:24

Ik vroeg me onlangs iets af
Stel: je koopt een treinabonnement , met de bedoeling te reizen tussen punt A en B gedurende een jaar

Op een mooie dag wordt de lijn afgeschaft, en sta jij daar met je abonnement, waar je niks meer mee bent.
Valt dit niet onder een zekere vorm van contractbreuk?
Ok, er is niet echt contract natuurlijk, maar wel een soort overeenkomst (ik betaal, jij vervoert me)

Ik heb absoluut geen kennis van recht, maar ik zou zeggen dat het bedrijf niet het recht heeft om zomaar te beslissen je een dienst niet langer aan te bieden terwijl je er wel voor betaalt hebt

In de marge hiervan: heeft zon abonnement eigenlijk iets gemeen met een contract, kan je bijvoorbeeld spreken van contractbreuk?

Vraag is in de context van de aanpassing van de treinen in België (hoewel ik ook wel benieuwd ben naar hoe het in Nederland zou zitten)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:32

Eh, misschien is het duidelijker als je wat specifieker bent... Zijn er treinbestemmingen die zomaar, meteen, worden afgeschaft zonder dat er enige vorm van compensatie komt vanwege de NMBS?

Verborgen inhoud
Oké, 't zou niet de eerste keer zijn dat ze niet lang genoeg nadenken over zaken bij de NMBS:
"Beste klant, om u nog beter te kunnen helpen zijn deze loketten afgeschaft." Euh... Oké dan.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2009 - 23:25

En als je wat wil lezen:

http://www.b-rail.be...tions/index.php

Er IS sprake van een vervoersovereenkomst.
Eric

TheLaw

TheLaw

• >250 berichten
  • 375 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2009 - 12:07

Er is zeker een overeenkomst. De treinmaatschappij pleegt wanprestatie als jij geen gebruik meer kunt maken van jouw abonnement. In theorie kan je dan schadevergoeding vorderen. Maar het hangt wel af van de algemene voorwaarden van de maatschappij, lees die goed.

Beauchamp

Beauchamp

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 21:10

Overigens is 'overeenkomst' en 'contract' hetzelfde. Overeenkomst is de wettelijke term.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures