Springen naar inhoud

* * * * - 1 stemmen

Je wordt níet agressief van testosteron

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:03

http://www.kennislin...van-testosteron

Testosteron heeft een imagoprobleem. We denken allemaal dat dit hormoon zorgt voor agressie en geweld. Maar is dat wel zo? Het antwoord is nee, blijkt uit nieuw onderzoek. Dit doet het wel: testosteron zorgt er in plaats daarvan voor dat je op jacht gaat naar meer status. En de link tussen testosteron en geweld? Dat blijkt een vooroordeel. Maar juist dit vooroordeel stuurt ons gedrag en bezorgt een tamelijk onschuldig hormoon een slechte naam

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 12:58

En de link tussen testosteron en geweld? Dat blijkt een vooroordeel. Maar juist dit vooroordeel stuurt ons gedrag en bezorgt een tamelijk onschuldig hormoon een slechte naam
...
En toen het team van Eisenegger de resultaten nog eens analyseerde, kregen ze weer gelijk. Deze keer keken ze naar het verschil tussen de groep studenten die dácht onder invloed te zijn van testosteron en de groep die dacht een placebo te hebben gehad. Nu zagen de onderzoekers duidelijk het effect van onze vooroordelen over testosteron optreden. De vrouwen in de denk-dat-ik-testosteron-kreeg-groep hadden zich tijdens het spel veel asocialer opgesteld. Ze hadden zich, zonder het te weten, laten beïnvloeden door hun eigen vooroordeel over testosteron. Omdat ze dáchten dat testosteron agressief maakt (dit toetsten de onderzoekers later met een vragenlijst), en ze bovendien dáchten dat ze nu onder invloed van dit hormoon waren, gedroegen ze zich – waarschijnlijk onbewust – hard en oneerlijk.

Dit besluit gaat een stap te ver, althans volgens Neuroskeptic... En hij heeft, mijns inziens, gelijk:

but women who believed they'd got testosterone made more unfair offers than women who believed they got placebo. The size of this effect was bigger than the effect of testosterone.

Is that "mind over matter"? Do beliefs about testosterone exert a more powerful effect on behaviour than testosterone itself? Maybe they do, but these data don't tell us anything about that. The women's beliefs weren't manipulated in any way in this trial, so as an experiment it couldn't investigate belief effects. In order to show that belief alters behaviour, you'd need to control beliefs. You could randomly assign some subjects to be told they were taking testosterone, and compare them to others told they were on placebo, say.

This study didn't do anything like that. Beliefs about testosterone were only correlated with behaviour, and unless someone's changed the rules recently, correlation isn't causation. It's like finding that people with brown skin are more likely to be Hindus than people with white skin, and concluding that belief in Brahma alters pigmentation. It could even be that the behaviour drove the belief, because subjects were quizzed about their testosterone status after the Ultimatum Game - maybe women who, for whatever reason, behaved selfishly, decided that this meant they had taken testosterone!

Overall, this study provides quite interesting data about hormonal effects on behaviour, but tells us nothing about the effects of beliefs about hormones. On that issue, the way the media have covered this experiment is rather more informative than the experiment itself.

http://neuroskeptic......Neuroskeptic)

Dido

-edit- foutmelding en dus een dubbelpostje blijkbaar... :eusa_whistle:
[edit mod ypsilon] mouw aan gepast ](*,)

Veranderd door ypsilon, 11 december 2009 - 14:59

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2009 - 15:08

Er blijft wel ergens een punt in zitten dat, als vrouwen die sowieso meer in hun eigen belang handelden dit achteraf verklaarden door testosteron, ze daarbij wel gebruik maakten van wat "algemeen geweten" is over testosteron, namelijk dat het meer zelf-beschermend gedrag veroorzaakt.

Het onderzoek weerlegt de hypothese ook niet. Voor zover ik het begrepen heb, staan de hypothese van agressie en die van status beide overeind. Ik ben benieuwd naar replicatie met experimentele manipulatie. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze wat minder dubbelzinnige maten voor agressie en status gebruiken :eusa_whistle:

Verborgen inhoud
Goeie blog hé, Neuroskeptic ](*,)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 december 2009 - 01:03

Er blijft wel ergens een punt in zitten dat, als vrouwen die sowieso meer in hun eigen belang handelden dit achteraf verklaarden door testosteron, ze daarbij wel gebruik maakten van wat "algemeen geweten" is over testosteron, namelijk dat het meer zelf-beschermend gedrag veroorzaakt.

Met dit experiment is dit (nog) onvoldoende aangetoond, maar... jouw opmerking is zeker terecht! :eusa_whistle: Als het zo gelopen is, dan blijft het inderdaad een aanwijzing voor het bestaan van het vooroordeel.

Ik ben benieuwd naar replicatie met experimentele manipulatie. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze wat minder dubbelzinnige maten voor agressie en status gebruiken ](*,)

Tja, mocht dat kunnen...
Een algemene kritiek trouwens ten aanzien van een experimentele opzet. Deze scoren inderdaad vaak niet zo hoog op externe validiteit...

Verborgen inhoud
Zeker weten! ](*,) Op een ontspannende manier de psychologie kritisch onder de loupe kunnen nemen. Wat wil een mens nog meer...

Dido

Veranderd door Dido, 12 december 2009 - 01:06

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2009 - 01:37

Tja, mocht dat kunnen...

Als die opmerking slaat op mijn opmerking over "minder dubbelzinnige maten": ik denk wel dat dat kan. In dit experiment was "streven naar status" gelijk aan "fair voorstel" en "agressie" gelijk aan "onfair voorstel". Dat is magertjes. Ik meen me te herinneren dat er al experimenten zijn uitgevoerd waarbij agressie geoperationaliseerd was als "hoe hard en hoeveel wordt er op een boksbal geslagen" en "hoe lang duurt het voor de proefpersoon kwaad wordt omdat hij/zij lang moet wachten om aan het tweede deel van het experiment te beginnen" (niet wetende dat het wachten het experiment is, natuurlijk). Voor status weet ik niet meteen iets, maar er valt vast wel iets te verzinnen.

Een algemene kritiek trouwens ten aanzien van een experimentele opzet. Deze scoren inderdaad vaak niet zo hoog op externe validiteit...

Maar specifiek voor een replicatie van deze studie: als je bij het begin gaat manipuleren zodat 1/4 denkt een placebo gekregen te hebben maar in werkelijkheid testosteron krijt, 1/4 denkt testosteron te krijgen maar in werkelijkheid een placebo krijgt, 1/4 correct denkt een placebo te krijgen en 1/4 correct denkt testosteron te krijgen, zou dat niks af doen aan de externe validiteit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures