Springen naar inhoud

Waterstof

• Log in om te kunnen reageren

Dieter777

Dieter777

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 23:39

Je ziet talloze filmpjes op youtube (met als zoek opdraht hydrogen) van home made devices die waterstof produceren door middel van elecktrolyse. Nou dacht ik, dat ziet er best goed uit en wil ik ook wel eens proberen.Toen ik ookzoiets maakte werd mijn water achter nog geen 8 minuten volledig bruin. Doe ik iets mis of is dit nu eenmaal een bijproduct? En wat is het bruine goedje die in het water ligt? Nog een laatste vraagje: komt er meer energie vrij dan dat je er in steekt? Ik heb bv een batterijlader gebruikt, is de output van hydrogen grooter dan dan de input aan elektriche stroom? Met andere woorden zou je met die gewonnen hydrogen meer electriciteit kunnen produceren dan dat er nodig is om het proces in gang te houden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2009 - 00:08

Je ziet talloze filmpjes op youtube (met als zoek opdraht hydrogen) van home made devices die waterstof produceren door middel van elecktrolyse. Nou dacht ik, dat ziet er best goed uit en wil ik ook wel eens proberen.Toen ik ookzoiets maakte werd mijn water achter nog geen 8 minuten volledig bruin. Doe ik iets mis of is dit nu eenmaal een bijproduct?

gedestilleeerd water, met toevoeging van een welgekozen elektrolyt, en platina-elektroden doen wonderen.

En wat is het bruine goedje die in het water ligt?

waarschijnlijk een vies goedje met koper, kalk en nog zo een en ander

Nog een laatste vraagje: komt er meer energie vrij dan dat je er in steekt? Ik heb bv een batterijlader gebruikt, is de output van hydrogen grooter dan dan de input aan elektriche stroom? Met andere woorden zou je met die gewonnen hydrogen meer electriciteit kunnen produceren dan dat er nodig is om het proces in gang te houden?

Nee, integendeel, als je waterstofproductie met jouw installatie 10% rendement haalde mag je vermoedelijk al blij zijn. En dan moet je waterstof nog terug gaan oxideren om die energie er weer uit te halen, wat op zich ook nog niet aan de 50% komt, zodat je met een totaalrendement van 5% blij zou mogen zijn.

ook dit is dus geen perpetuum mobile, verre van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dieter777

Dieter777

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 00:19

gedestilleeerd water, met toevoeging van een welgekozen elektrolyt, en platina-elektroden doen wonderen.

waarschijnlijk een vies goedje met koper, kalk en nog zo een en ander

Nee, integendeel, als je waterstofproductie met jouw installatie 10% rendement haalde mag je vermoedelijk al blij zijn. En dan moet je waterstof nog terug gaan oxideren om die energie er weer uit te halen, wat op zich ook nog niet aan de 50% komt, zodat je met een totaalrendement van 5% blij zou mogen zijn.

ook dit is dus geen perpetuum mobile, verre van.

ik bedoelde het geproduceerde waterstof gas laten ontbranden in gecontroleerde en veilige omgeving.Om zeg nu maar bv water te verwarmen.dus een conclusie zou zijn uit bovenstaande quote dat ik met men h20 gepruts meer electriciteit zou verbruiken om bv 70l water aan 60 graden te krijgen.Dan dat men electrice boiler de zelfde hoeveelheid rechtstreeks zou opwarmen.

Is dit een correcte conclusie van me?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2009 - 08:35

ik bedoelde het geproduceerde waterstof gas laten ontbranden in gecontroleerde en veilige omgeving.Om zeg nu maar bv water te verwarmen.dus een conclusie zou zijn uit bovenstaande quote dat ik met men h20 gepruts meer electriciteit zou verbruiken om bv 70l water aan 60 graden te krijgen.Dan dat men electrice boiler de zelfde hoeveelheid rechtstreeks zou opwarmen.

Is dit een correcte conclusie van me?

Dat is inderdaad correct
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2009 - 11:24

Even wellicht overbodig. Waterstof is zeer explosief, pas er wel mee op!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2009 - 11:37

Als je niet meer dan en paar cc maakt valt het wel mee met dat gevaar.

Op de middelbare school liet de leraar scheikunde zien hoe je met elektriciteit water kon scheiden in waterstof en zuurstof. Beide werden opgevangen in een reageerbuisje dat omgekeerd in het water hing.
De apotheose was dan als hij de buis met waterstof omhooghaalde en er een lucifer bij hield. Een bescheiden plofje was het resultaat.

Ik heb dat experiment thuis een aantal malen herhaald. Bij gebrek aan reageerbuisjes gebruikte ik dan buisjes waar aspirine in had gezeten.

Veranderd door klazon, 09 december 2009 - 11:38

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures