Bier schuimt na een tik

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 23

Bier schuimt na een tik

Wanneer je met de onderkant van een flesje bier op de bovenkant van een ander flesje bier tikt, dat gaat dat tweede flesje bier veel schuimen.

Wanneer je met de bovenkant op de onderkant van een flesje tikt gaat uw eigen flesje schuimen.

Hoe komt dat ?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bier schuimt na een tik

Ga je bij het tikken van beide flesjes er vanuit dat het onderste flesje op een ondergrond staat?.

Berichten: 23

Re: Bier schuimt na een tik

Gewoon vasthouden. Maar dat is ongeveer hetzelfde als op een vaste ondergrond denk ik...

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bier schuimt na een tik

Ik vind je omschrijving nogal wazig, volgens mij zeg je twee keer hetzelfde.

Ten eerste : Wanneer je met de onderkant van een flesje bier op de bovenkant van een ander flesje bier tikt, dat gaat dat tweede flesje bier veel schuimen. Het tweede flesje zou dus van de bovenkant geraakt zijn

Je tweede zin: Wanneer je met de bovenkant op de onderkant van een flesje tikt gaat uw eigen flesje schuimen. Je eigen flesje wordt hier weer geraakt aan de bovenkant toch?.

Misschien begrijp ik je uiteenzetting niet.....maar het lijkt mij hetzelfde wat ik uit jou tekst haal. Het flesje welke snelheid heeft bij botsing zet deze door (als energie en reageert als schuim) in het geraakte flesje Actie=Reactie.

Berichten: 23

Re: Bier schuimt na een tik

Ja ik zeg inderdaad twee keer hetzelfde. Om veel info te geven zodat er makkelijker een antwoord op kan gevonden worden ...

Re: Bier schuimt na een tik

Dus het is correct als ik zeg dat het flesje welke wordt vastgehouden gaat schuimen, het andere flesje maakt de beweging van tikken?. Als dit het geval heeft de energie van botsing (bewegende flesje) zijn energie omgezet in het andere flesje waardoor je de koolzuurreactie krijgt.

Het onstaan van deze koolzuurreactie kan ik je niet verklaren misschien een natuurkundige / chemicus.

Berichten: 23

Re: Bier schuimt na een tik

Tik ontvangen op de bovenkant => schuimen

Tik ontvangen op de onderkant => niet schuimen

Het al dan niet zelf bewegen van het flesje maakt niets uit

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bier schuimt na een tik

Ik heb me hier een tijdje terug mijn hersens al over gebroken. Men heeft te maken met een tik die op het flesje wordt uitgevoerd tesamen met het :shock: tijdelijk opvoeren van de druk ;) welliswaar voor een fractie, misschien is dit echter genoeg om de oplosbaarheid van het koolzuur dusdanig te beinvloeden dat er bij een tik op het flesje (door de vorm van het flesje trilt het ook lekker door wanneer je op de bovenkant slaat) een soort van katalistische werking vanuit gaat.

MAW. door het verhogen van de druk verander je de oplosbaarheid van het koolzuur. Door op hetzelfde moment een tik op het flesje te geven krijg je een katalistische werking.

Dit is echter puur hypothetisch en is niet getoets (door mijzelf iig)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bier schuimt na een tik

wlt schreef:Tik ontvangen op de bovenkant => schuimen

Tik ontvangen op de onderkant => niet schuimen

Het al dan niet zelf bewegen van het flesje maakt niets uit
Tik ontvangen op de onderkant-> hierbij ervaart het andere flesje de botsing aan de bovenkant toch?, en deze gaat schuimen.

Zou mijn inziens iets te maken hebben met de vorm van de fles en het verschil in oppervlak. groot (bodem) en klein (fleshals).

In beide gevallen gaat het onderste flesje schuimen. Ik denk dat hier (samen met vorm en oppervlak) de sleutel moet liggen tot de oplossing van dit vraagstuk.

Het is inderdaad een leuke..........ik denk dat je de uitgangspunten goed moet nemen in beide gevallen heb je botsing met de flessenhals.

Berichten: 270

Re: Bier schuimt na een tik

MAW. door het verhogen van de druk verander je de oplosbaarheid van het koolzuur. Door op hetzelfde moment een tik op het flesje te geven krijg je een katalistische werking.


Dit is dus ook wat mijn brein als eerste antwoord gaf. Verschil in druk, golf van druk door het bier, bier gaat schuimen en stroomt over. Ben zelf net terug uit het niet zo zonnige Renesse en heb het daar heel vaak over gedaan om te pesten :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bier schuimt na een tik

Dit is dus ook wat mijn brein als eerste antwoord gaf. Verschil in druk, golf van druk door het bier, bier gaat schuimen en stroomt over.


Ik denk dat dat niet opgaat om het volgende: als ik een flesje met de dop erop (gesloten systeem en volume blijft gelijk) ga schudden en daarna de dop er afhaal spuit deze ook. Dit kan alleen als er druk opbouw komt vanuit de koolzuur en dus niet van buiten af. Dit koolzuur zal dus aan een toestands verandering onderhevig zijn van vloeibaar :shock: naar gasvormig door het schudden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bier schuimt na een tik

Helly1975 schreef:
Micheltje schreef:
Dit is dus ook wat mijn brein als eerste antwoord gaf. Verschil in druk, golf van druk door het bier, bier gaat schuimen en stroomt over.


Ik denk dat dat niet opgaat om het volgende: als ik een flesje met de dop erop (gesloten systeem en volume blijft gelijk) ga schudden en daarna de dop er afhaal spuit deze ook. Dit kan alleen als er druk opbouw komt vanuit de koolzuur en dus niet van buiten af. Dit koolzuur zal dus aan een toestands verandering onderhevig zijn van vloeibaar :shock: naar gasvormig door het schudden.


Is dan alleen aan een toestandsverandering onderhevig door te schudden? Door de druk te verhogen is de oplosbaarheid ook te veranderen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Bier schuimt na een tik

Is dan alleen aan een toestandsverandering onderhevig  door te schudden? Door de druk te verhogen is de oplosbaarheid ook te veranderen.
Daar heb je een punt maar wat mij nog tegenstaat in het drukverhaal is dat je bij zeer kleine tikjes dit effect al krijgt en je nooit een gehele afdekking krijgt van de flessenhals tijdens het "tikken" en hierdoor blijft het flesje altijd met buitenlucht in verbinding en dus atmosferisch.

Zouden we het niet moeten zoeken in trilling / resonantie?

Re: Bier schuimt na een tik

Ik weet dat als je een blikje cola schudt en er daarna 1 of 2 keer met je vinger tegen tikt, je het blikje kan openen zonder dat de cola eruit spuit.

Dit komt omdat door het tikken de koolzuurbelletjes van de wanden van het blikje loskomen en zich ophopen boven het vloeistofoppervlak. Je hoort dan ook duidelijk het ontsnappen van koolzuurgas bij het openen van het blikje, maar de vloeistof zal er niet uitkomen.

Ik denk dat de oplossing voor het bier in dezelfde richting moet worden gezocht. Door een trilling veroorzaakt door het tegen elkaar tikken van de flesjes komen de 'luchtbelletjes' van de wand van het flesje los, maar daar het flesje reeds open is, schuimt het over.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Bier schuimt na een tik

Anonymous schreef:Ik weet dat als je een blikje cola schudt en er daarna 1 of 2 keer met je vinger tegen tikt, je het blikje kan openen zonder dat de cola eruit spuit.

Dit komt omdat door het tikken de koolzuurbelletjes van de wanden van het blikje loskomen en zich ophopen boven het vloeistofoppervlak. Je hoort dan ook duidelijk het ontsnappen van koolzuurgas bij het openen van het blikje, maar de vloeistof zal er niet uitkomen.

Ik denk dat de oplossing voor het bier in dezelfde richting moet worden gezocht. Door een trilling veroorzaakt door het tegen elkaar tikken van de flesjes komen de 'luchtbelletjes' van de wand van het flesje los, maar daar het flesje reeds open is, schuimt het over.


Maar waarom schuimen dan niet beide flesjes?
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Reageer