Springen naar inhoud

Vloeistof optisch reagerend met n2 of ander gas

• Log in om te kunnen reageren

Droge

Droge

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 14:14

Voor een proces wat onder inerte omstandigheden dient plaats te vinden, is gekozen voor stikstof als beschermgas.
Omdat er een in- en uitgang is aan de procesruimte, bestaat de kans dat er zuurstof in de ruimte komt.

We willen een proefopstelling bouwen waarin we kunnen zien of de objecten maximaal ontdaan zijn van O2 doormiddel van N2.
Hiervoor hebben we bedacht de door te voeren objecten bijvoorbeeld te voorzien van een vloeistoflaag welke optisch reageert op N2 cq een bijgevoegde stof in de N2

We zijn op zoek naar een vloeistof welke reactief is op N2, cq een gas wat bij de N2 ingemixt kan worden.

De reactie dient optisch waarneembaar te zijn (verkleuren?).

Alvast dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2009 - 15:48

Ik denk dat je eisen tegenstrijdig zijn: Ergens wil je werken onder een inerte atmosfeer als N2, maar ondertussen wil je ook iets dat juist zichtbaar reageert met die inerte atmosfeer. Uiteraard zou je wel iets bij de stikstof kunnen mengen dan een zichtbare reactie geeft, maar een dergelijk gas (bijv Cl2 oid) zou je omstandigheden ook verpesten.

Misschien is het daarom verstandiger een indicator toe te voegen die reageert met eventueel meegekomen zuurstof.
Victory through technology

Droge

Droge

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 16:23

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is praktisch lastig:
de test zal starten in een normale omgeving en ook zo eindigen (dus 20% O2), hierdoor zal een O2 indicator al direct reageren.

In de eerder gesteld vraag loop ik nu dus ook tegen hetzelfde probleem aan, want N2 is ook rijkelijk aanwezig in onze atmosfeer....

Er is dus een gas nodig welke gemengd kan worden met N2 wat een optische reactie aangaat met een vloeistof.

Proces schets:

- object gaat (met indicatie vloeistof) op een lopende band een "afgesloten" ruimte in (in- uitgang is dus open)

- door de snelheid zal lucht meegenomen worden met het object

- door het gericht inbrengen van N2 bij de ingaande opening van de ruimte dient alle O2 rond het object weg te zijn

- nu dient gecontroleerd te worden of het object inderdaad O2 vrij is dmv een bij te mengen gas

IdeeŽn?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2009 - 02:39

Er zijn wel mogelijkheden om te onderzoeken hoeveel O2 er nog in het sample aanwezig is, meestal titraties.

Wat ik echter mis is een stap waarin het reeds opgeloste O2 verwijderd wordt. Je kunt natuurlijk een sample een inerte atmosfeer in transporteren, maar dat zal op zich reeds aanwezige zuurstof niet verwijderen. Je zou dat evt kunnen doen door er helium doorheen te borrelen, en na die stap eens via titratie te onderzoeken hoe effectief dat proces was.
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8934 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2009 - 08:29

Ik weet niet wat het budget is, maar er bestaan elektronische zuurstofsensoren. Iedere auto heeft er tegenwoordig bijvoorbeeld een. Vergelijkbare apparaten kunnen je het percentage zuurstof in de procesruimte laten zien, via een scherm dat aan de buitenkant hangt. Dat is een eenmalige investering, die niet eens zo hoog ligt.

Een collega van mij heeft overigens een chemische zuurstofsensor ontwikkeld voor gebruik in plastic films waarmee je blootstelling aan zuurstof optisch kunt zien, maar daar zul je op zijn best nog een paar jaar op moeten wachten.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Frank79

Frank79

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 21:47

Ik ga er vanuit dat je de Lambda sonde bedoeld als zuurstof meter. Ik heb er vorig jaar zwelf een gekocht voor 200 Euro (nieuw). Deze is voorzien van een Windows Applicatie om af te stellen en een 0..5 Volt uitgang die de waarde aangeeft.
Het nadeel is echter dat ze een hoge bedrijfstemperatuur hebben (300 a 400 graden). Deze temperatuur wordt verkregen met een ingebouwd verwarmingsellement. Maar de applicatie moet deze temperatuur natuurlijk wel aan kunnen.

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 17:10

Een optische reactie... je bedoelt daarmee dat je moet kunnen zien dat de reactie doorgaat?

Wat is eigenlijk het nut van je inerte atmosfeer? Kan je het proces (whatever dat mag zijn) niet in een vacuum laten doorgaan? of in een ander zuurstofvrij midden zoals een oliebad? Heb je eventueel wat meer informatie over dat proces, want ik kan me niet echt voorstellen wat je eigenlijk wil doen.

Veranderd door Frank P, 07 januari 2010 - 17:12

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures