Springen naar inhoud

Instrumentatieversterker

• Log in om te kunnen reageren

Wingeddrac0

Wingeddrac0

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 14:47

Hallo,

Ik zit even vast met een project dat ik voor school moet maken. Het betreft de InstrumentatieVersterker voor een hartslagmeter. Nu snap ik wel dat deze versterker de ingangssignalen moet versterken die door de verrichtte meting worden opgepakt. Maar daarvoor zou men toch ook een niet-inverterende versterker kunnen gebruiken? Waarom deze variant met 3 Op-amps.

Ik zou graag wat uitleg willen krijgen over wat nu de precieze functie is van deze versterker, en wat er nog meer belangrijk is om te weten...

Bij voorbaat dank
:eusa_whistle:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2009 - 16:08

Misschien wel handig als je even het schema laat zien.

Wingeddrac0

Wingeddrac0

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 16:32

Oeps, mijn fout inderdaad :eusa_whistle:

Versterk

Veranderd door Wingeddrac0, 09 december 2009 - 16:45

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2009 - 17:09

Hmm, ik kan nog niet echt doorgronden wat daar gebeurt.
Mijn eerste indruk is dat ze hebben gekozen voor een symmetrische opbouw om de invloed van inductiespanningen kwijt te raken. Maar het mechanisme daarachter zie ik nog niet direct.

Inderdaad wel apart dat er 3 op-amps in zitten. Te meer als je weet dat de 324 een IC is dat 4 opamps bevat.
En het is ook apart dat ze allemaal hun eigen batterijvoeding hebben.

Wingeddrac0

Wingeddrac0

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 19:00

Ja dat klopt, het is de instrumentatieversterker van een hartslagmeter, ik weet er zelf niet zo veel van, maar op dit moment (met de huidige weerstanden) versterkt dat ding ongeveer met -10 keer. Dus het werkt wel, maar het hele principe van die versterker snap ik niet... :eusa_whistle:
Wel dat het het signaal dat door het hart wordt afgegeven moet worden versterkt zodat de filtertrap ermee kan werken.
Maar waarom 3 Opamps, en niet een enkele....
Ik vind Versterkers al moeilijk te begrijpen, maar dit ding geeft mij nog meer hoofdpijn ](*,)
De 4e jaars studenten die ons moeten helpen zitten ook men de handen in het haar dus veel helpen doen ze niet 8-)
Wat algemene informatie over dit dingetje zal me al genoeg op gang helpen (hoop ik). Helaas zit internet vol met moeilijke-termen-gebruikende professoren, dus daar snap ik nog minder van ](*,)
Wel al bedankt voor de snelle reactie ](*,)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 december 2009 - 21:02

Weet je wel waar de ingang en de uitgang eigenlijk zitten?
Wat wordt er op de ingang eigenlijk aangesloten?
En die 3 wisselspanningsbronnen links, van 500Hz en 1kHz, maken die deel uit van de schakeling, of geven die testsignalen?

Ik ontwerp en bouw zo af en toe zelf schakelingen met opamps, maar hier kan ik eerlijk gezegd ook weinig chocola van maken.

Wingeddrac0

Wingeddrac0

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2009 - 23:07

Dit is enkel een onderdeel van een hartslagmeter dus die uitgang die loopt uit op een condensator die dan weer naar de filtertrap. De Frequentiegeneratoren zijn inderdaad gewoon testers.
De leraar zei dat we did zo moesten bouwen, maar voor de rest snapte hij zelf ook geen bal er van volgens mij :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures