Gescheurde gewrichtsbanden voet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Gescheurde gewrichtsbanden voet

Hallo,

Ik ben een gymnast die aan acrobatische gymnastiek doet.

Mijn bovenpartner heeft vorige week met haar voet onder een mat gezeten in het begin van de training.

Bleek nadien dat ze een kleine en grote barst had in een voetbeentje.

Gisteren ging ze terug op controle en haar voet zag helemaal blauw.

Nu blijkt dat ook haar gewrichtstbanden (van haar enkel dan neem ik aan) gescheurd zijn.

Ik heb niet veel verstand van dat soort zaken, maar vond het wel raad dat ze eigenlijk enkel zeer had een haar wreef van haar voet. Raad dat die enkel het dus ook zitten heeft... Soit.

Ze zit nu voor vier weken in een loopgips en moet 6 januari terug op controle.

Nu vraag ik me af hoe snel zo iets effectief herstelt.

De wedstrijden beginnen vanaf 20 januari en ik vraag me af of die haalbaar is.

Zeker bij sommige delen moet ze toch stevig kunnen landen...

Ik vraag me af of ik nog mag hopen op wedstrijden of dat ons seizoen er slecht uit ziet....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gescheurde gewrichtsbanden voet

Ja mag er in principe van uitgaan dat je alles op normaal niveau kunt belasten. Ze halen het gips er pas af als het écht genezen is. Dat is het probleem dus niet. Wat wel een probleem kan worden is de stijfheid en verlies van spiermassa nadat een ledemaat in het gips heeft gezeten. Om dat weer op het oude niveau te krijgen, gaat ook wel een paar weken inzitten.

Laten we ook niet de angst vergeten die kan meespelen; bang om zoiets nog een keer te krijgen. Ik heb een keer een hele lichte breuk gehad van mijn enkel (in de groeischijf), maar nadat het gips eraf was duurde het wel een tijdje voordat ik die enkel dúrfde te belasten zoals ik normaal deed.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer