Krachtverdeling in boutpatroon

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Krachtverdeling in boutpatroon

Een jachthavenkraan staat op een ronde voet. (zie bijlage) De ronde voet is in de beton verankerd met een cirkelvormig draadeinden patroon welke bestaat uit 36 draadeinden met een steekcirkel van 2100mm. Het koppel op de fundatie is 2800 kNm en de horizontale kracht die de kraan uitoefend op de fundatie is 500 kN.

1. Welke draadstang wordt nu het zwaarst belast, en wat is de trekkracht op deze stang?

2. Hoe verloopt de krachtverdeling over de andere draadstangen?

3. In welk boek oid heb je dit gevonden?

Voor afbeeldingen stuur even je emailadres. Ze zijn te groot om te posten.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Richard van Leeuwen

Berichten: 119

Re: Krachtverdeling in boutpatroon

Je bent de bijlage vergeten. Kan je de afbeeldingen niet verkleinen als ze groot zijn :eusa_whistle:

Zonder duidelijk beel is het moeilijk om goed mee te denken
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Krachtverdeling in boutpatroon

Je hebt al het koppel dat de constructie uitoefent op de voet.

Bepaal het scharnierpunt, en de bout er diagonaal ertegenover. Dat geeft je de krachtarm.

Het koppel / de krachtarm = de kracht op de bout.

In dit geval veralgemeen ik alle krachten op alle bouten door 1 grote kracht op de verste bout.

Verdeel alle krachtarmen en alle krachten evenredig, en je hebt de werkelijke situatie.

Ik had ook een soortgelijk draadje geplaatst dit jaar, maar vond het niet direct terug...

Berichten: 8

Re: Krachtverdeling in boutpatroon

R. van Leeuwen schreef:Een jachthavenkraan staat op een ronde voet. (zie bijlage) De ronde voet is in de beton verankerd met een cirkelvormig draadeinden patroon welke bestaat uit 36 draadeinden met een steekcirkel van 2100mm. Het koppel op de fundatie is 2800 kNm en de horizontale kracht die de kraan uitoefend op de fundatie is 500 kN.

1. Welke draadstang wordt nu het zwaarst belast, en wat is de trekkracht op deze stang?

2. Hoe verloopt de krachtverdeling over de andere draadstangen?

3. In welk boek oid heb je dit gevonden?

Voor afbeeldingen stuur even je emailadres. Ze zijn te groot om te posten.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Richard van Leeuwen
Je hebt 't over een koppel van 2800 kNm ........ Dat is dus het zwenkkoppel (rotatiekoppel tijdens slewing-actie)?

Of bedoel je het samengestelde moment uit het kraangewicht x zwaartepuntsafstand vermeerderd met het moment dat de last uitoefent?

De horizontale kracht op de fundatie is dan de reactiekracht die optreedt tijdens het versnellen/vertragen tijdens een slewing-actie?

Wanneer ik ervan uitga dat je met die 2800 kNm een moment bedoelt en de kraan roteert op een slewing-ring dan hebben we aan de hijs-zijde van de kraan een drukbelasting en aan de achterzijde van de kaan een trekbelasting.

De grootste druk- en trekbelasting werkt op de uiterste steunposities op de hartlijn (richting hijs) van de fundatie (trek in het bovenaanzicht een lijn van het hijspunt door het midden van de fundatie tot aan de boutcirkel.

Die druk- en trekkrachten bouwen af tot nul aan de linker- en rechter zijkant van de fundatie.

Op een zeker punt gaat de afnemende drukbelasting over in een steeds meer toenemende trekbelasting.

Omdat het moment op de fundatie niet enkel afkomstig is van de hijslast maar ook van het gewicht van de kraan x zijn zwaartepuntsafstand, ligt het punt waarbij druk in trek overgaat en andersom, achter het midden van de fundatie en is de maximale drukbelasting (op centerlijn kraan) hoger dan de maximale trekbelasting.

Tijdens het zwenken van de kraan roteert dit belastingspatroon mee met de rotatie zodat alle bouten in een soort golfbeweging 'aan de beurt' komen voor wat betreft de maximale trekbelasting.

Om even snel de hoogste trekbelasting uit te rekenen vervang ik de bouten door een dunwandige pijp met eenzelfde totaaloppervlak als de (in dit geval 36) bouten tesamen.

De neutrale lijn van de pijp-wanddikte valt samen met de steekcirkel waarop de bouten zijn geplaatst.

Van die pijp bereken ik het traagheidsmoment en deel dat door de radius van de steekcirkel.

Dan heb je dus het weerstandsmoment van die pijp.

Vervolgens deel je het kraanmoment door het weerstandsmoment en dat resulteert in een buigspanning (N/mm2).

Die buigspanning vermenigvuldig je weer met het oppervlak van 1 bout en je hebt bij benadering de hoogste boutbelasting.

Deze benadering pas ik enkel toe bij een 'volle' boutbezetting (weinig tussenruimte).

Bij het kiezen van de bout-doorsnede moet je met vermoeiing rekening houden.

Voorspanbouten kwaliteit 10.9 en met een op rek belaste lengte van minimaal 5 x d.

Je hebt te maken met een zwellende belasting op de boutverbinding (belasting gaat niet door de 'nul').

Wordt de boutverbinding op druk belast dan wordt dit opgenomen door het omliggende materiaal en niet door de bout.

De bout is voorgespannen en ondergaat, wanneer goed gedimensioneerd, dan slechts een kleine afname in trekspanning.

Dat kan omdat de voorgespannen bout meer uitrekt dan het omliggende materiaal ingedrukt wordt (verschil in stijfheid).

De maximaal aan te houden spanningsamplitude mag i.v.m. vermoeiing hoogstens 70 N/mm2 bedragen.

Ik hoop dat je hiermee al wat geholpen bent.

Reageer