Lewisformules opstellen ( datief cov. binding)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Lewisformules opstellen ( datief cov. binding)

Goeieavond, we zijn bezig met het opstellen van Lewisformules ( met datief covalente bindingen), in mijn voorbeeld hieronder is zichtbaar dat ik de formele lading en octetregel heb toegepast(met leerkracht), maar ik weet eigenlijk niet wat het is en wat het nut ervan is.

Gewoon bij b. stippjes zetten, daarna bij c. streepjes verbinden,

en bij d. Datief covalente bindingen aanduiden, en dan zijn we klaar!, waarom dan (nog) achteraf de octetregel toepassen en formele lading checken? en wat zou dat kunnen zijn( 'k snap niet echt wat 't is; -1 , +2 , -II, +I ,+V )?

Kan iemand alsjeblieft helpen?

Hartelijk Bedankt! :eusa_whistle:

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: Lewisformules opstellen ( datief cov. binding)

mcfaker123 schreef:Gewoon bij b. stippjes zetten, daarna bij c. streepjes verbinden,

en bij d. Datief covalente bindingen aanduiden, en dan zijn we klaar!, waarom dan (nog) achteraf de octetregel toepassen en formele lading checken?
Indien er verschillende lewisformules mogelijk zijn, draagt die met het kleinste aantal formele ladingen het meest bij aan de realiteit.
en wat zou dat kunnen zijn( 'k snap niet echt wat 't is; -1 , +2 , -II, +I ,+V )?
Volgens mij zijn dat de oxidatietrappen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 478

Re: Lewisformules opstellen ( datief cov. binding)

Zoals Klintersaas al zei zijn het inderdaad de oxidatie-trappen. En volgens mij is de octectregel nodig om na te gaan of de molecule in het geheel wel waardig is en bestaat. Zoals bij het zuurstofatomen waarbij er drie doubletten zijn en één elektron gebonden is (gemeenschappelijk elektronenpaar) waardoor die een negatieve lading krijgt omdat zuurstof er maar 6 op zijn buitenste schil heeft zitten.

Reageer