Entropy alone creates complex crystals

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Entropy alone creates complex crystals

In a study that elevates the role of entropy in creating order, research led by the University of Michigan shows that certain pyramid shapes can spontaneously organize into complex quasicrystals.


A paper on the findings appears in the Dec. 10 issue of Nature. Researchers from Case Western Reserve University and Kent State University collaborated on the study.


Entropy is a measure of the number of ways the components of a system can be arranged. While often linked to disorder, entropy can also cause objects to order. The pyramid shape central to this research is the tetrahedron---a three-dimensional, four-faced, triangular polyhedron that turns up in nanotechnology and biology.


Afbeelding


Lees meer... Science Daily

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Entropy alone creates complex crystals

Gaaf! Dit zou denk ik richting een verklaring van het ontstaan van DNA kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Entropy alone creates complex crystals

Die link zie ik zo gauw niet. Het betreffende onderzoek laat zien dat het aannemen van een geordende structuur kan leiden tot een toename van de entropie, of andersom gesteld, dat het aannemen van zo'n structuur entropiegedreven is - dit in tegenstelling tot het gangbare adagium dat het aannemen van een geordende structuur een enthalpisch effect is en juist ten koste gaat van entropie.


Hoe zie jij in dit verhaal het verband met DNA?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Entropy alone creates complex crystals

De overgang van dode materie naar levende materie is denk ik een kwestie van definitie. En een goede definitie vind ik 'de mogelijkheid om een copie van zichzelf te maken'. Er zijn hele boekenkasten geschreven over welke 'drive' er voor nodig was om ervoor te zorgen dat een (complex) molecuul plotseling een copie van zichzelf gaat maken.


Ook dit http://www.ted.com/talks/steven_strogatz_on_sync.html vond ik wel relevant, het blijkt dat structuren spontaan kunnen ontstaan op basis van eenvoudige regels. Dus dat entropie/het voortschrijden van de tijd niet alleen chaos kan veroorzaken maar ook orde, is voor mij een afdoende verklaring waarom complexe molecuulstructuren niet alleen ontstaan, maar ook ontstaan door zichzelf te copieëren en zodoende informatie vasthouden. En dan praten we al over DNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Entropy alone creates complex crystals

Nu haal je toch 2 fundamenteel verschillende dingen bij elkaar. In dit artikel gaat het over de vorming van een stabiele structuur. De structuur die ontstaat is het thermodynamisch minimum, de boel is in evenwicht. Het bijzondere is dat de regelmatige structuur het gevolg is van entropische effecten. Het adagium was altijd dat regelmatige structuren (kristallen bijvoorbeeld) het gevolg zijn van enthalpische effecten.


De voorbeelden die je verder aanhaalt, replicatie en het ontstaan van orde, gaan over systemen buiten evenwicht. Het zijn dynamische systemen die zich continu ver van het (thermodynamisch) minimum c.q. het evenwichtspunt bevinden. Het ontstaan van orde is daarbij weliswaar fascinerend, maar in feite heel normaal, het is een consequentie van het zich ver buiten evenwicht bevinden (dit inzicht hebben wij te danken aan het baanbrekende werk van Ilja Prigogine).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Entropy alone creates complex crystals

Dank je! Dan ga ik me daar verder in verdiepen. Is er een voor leken leesbaar werk van Prigogine dat je aan kan raden?

Reageer