Arbeid geleverd door een compressor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Arbeid geleverd door een compressor

Hallo,

In mijn cursus staat dat de arbeid geleverd door een compressor die lucht comprimeert van (V2,p2) naar (V1,p1) als volgt kan berekend worden:

W = [integraal(van V2 tot V1) p.dV] + p2V2 - p1V1

Mijn excuses voor de slordige formule. Het wordt tijd dat ik eens leer werken met LaTeX :eusa_whistle:

Is deze formule eigenlijk wel juist? Is het vermogen geleverd door de compressor niet d'office gelijk aan de volumearbeid zoals die door de genoemde integraal wordt beschreven? Misschien moet ik er bij vermelden dat het gaat over een polytrope compressie. Maar dat verandert m.i. niks aan de zaak. De eerste hoofdwet zegt toch het volgende:

Q-W=deltaU

en de verandering van de inwendige energie is gelijk aan (Q - integraal pdV). Dit geeft na invulling:

W = integraal pdV

Is de formule in mijn cursus fout of maak ik een fout?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Arbeid geleverd door een compressor

De eerste hoofdwet geldt voor een vaste hoeveelheid gas in een gesloten systeem. In de praktijk echter gaat het vrijwel altijd om stromende gassen in een open systeem: er stroomt dan continue gas in met p1, T1 en V1 en er stroomt continue gas uit met p2, T2 en V2. De compressie arbeid is dan groter dan je met de eerste hoofdwet zou berekenen, en wordt technische arbeid, of indicateurarbeid genoemd.

Tijdens het aanstromen is de door het gas verrichte arbeid = p1.V1 , dus benodigde arbeid = -p1.V1

Tijdens het uitdrijven van het gas is de benodigde arbeid = p2.V2

Deze beide termen moeten ook meegenomen worden in de berekening van het compressorvermogen van stromende gassen in een open systeem.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Arbeid geleverd door een compressor

Ach natuurlijk. Ik ben zo gewend om berekeningen te maken voor gesloten systemen dat ik er helemaal niet meer aan gedacht had om rekening te houden met de energie die in de in- en uitgaande stromen vervat zit. Heel erg bedankt!

Reageer