[Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Kan er iemand deze uitspraak verklaren?? Ik snap er niet veel van...

=> Ten gevolge van het principe van de minimale energie vullen de elektronen de schillen op van de binnenzijde naar de buitenzijde van het atoom.

Help me asjeblief...

-xXx-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Elk elektron wil zo weinig mogelijk energie hebben.

Elk atoom heeft bepaalde 'schillen', zeg maar banen, waarop deze elektronen rond de kern kunnen draaien. Zoals bv de planeten elk rond hun eigen baan draaien rond de zon, zo draaien de elektronen rond de kern van het atoom. Elke schil heeft een maximum aan elektronen, dus is deze schil 'vol', dan zal het volgende elektron op een volgende schil liggen. Elektronen die op schillen liggen die het verst verwijderd zijn van de kern, hebben het meeste energie. Des te dichter bij de kern, des te minder energie.

Maar stel nu voor dat er een elektron op een hogere schil ligt, en in de vorige schil, dichter bij de kern, is nog plaats over, dan zal dit elektron dus energie willen afgeven, en zo op een lagere schil terecht komen.

Ik zal een voorbeeld geven: stel je Saturnus en Jupiter vor. Saturnus ligt op een hogere baan dan Jupiter en heeft dus meer energie. Dus als er een plaatsje vrij is voor Saturnus op de schil van Jupiter, dan zal Saturnus energie afgeven en op de schil van Jupiter terechtkomen.

Dit is maar een voorbeeld om het iets duidelijker te maken.

Daardoor zullen de binnenste schillen eerst gevuld vorden met elektronen en dan pas later de buitenste.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Eigelijk klopt die zin niet helemaal want als je de s p d & f onderverdelingen gaat bekijken kan door inversie eerst een stuk van een 'hogere' schil worden opgevuld omdat dit gewoon energetisch meer gunstig is voor de elektronen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Natuurlijk, maar ik wou het niet té moeilijk maken. In de b groep, bij de metalen, zul je ook zien dat dit niet klopt.

Maar als iemand naar een basisuitleg vraagt over een begrip, moet je niet meteen moeilijker gaan doen. Je kan hier ook beginnen over het Pauli-uitlsuitingsprincipe, maar dat zou misschien nog maar meer verwarring brengen door over spin te gaan praten.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Ook al begrijpt zij/hij het niet wat die spd & f dingen zijn, dan kan hij/zij toch hierdoor inzien dat de elektronen altijd voor de meeste gunstige energetische plaats kiezen :wink:

Re: [Chemie] Verklaring uitspraak over atoom

Dank je wel! Niet te moeilijk maken he! Ik bn een meisje van 15 jaar, ik heb nog maar 1 jaar chemie achter de rug, dus geen moeilijke termen gebruiken... Toch bedankt, ik begrijp het nu toch al veel beter! Leuke vergelijking met de planeten :shock:

Dankjewel!!!

-xXx- Inga

Reageer