Dikte van een plaat bepalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Dikte van een plaat bepalen

Hallo,

Ik zit met volgend probleem.

A----------------B

- -

- -

D----------------C

Ik moet een stalen plaat (dus E=210000N/mm²) ontwerpen. Deze plaat heeft drie steunpunten (al weet ik niet of dit belang heeft). (A en B en het midden van C en D).

Deze heeft sowieso een lengte AB=1000mm=1m en breedte BC=350mm=0,35m.

De plaat wordt belast door bakken van ongeveer 100kg die hier worden over geschoven.

Mijn vraag is hoe ik kan bepalen welke de dikte van de plaat moet zijn.

Alvast bedankt

Matt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dikte van een plaat bepalen

Enkele bijkomende vragen:

1) Wat voor steunpunten zijn het? Welke vrijheidsgraden dus aangezien afhankelijk van de positie van de balk de plaat kan omslaan. In dien de plaat vastgeschroefd wordt moeten dus ook de bouten de steunpuntsreacties kunnen opvangen.

2) De geometrie van de balken die schuiven en de daarbij horende belasting is ook van belang. (Alsook hoeveel er kunnen schuiven en de schuifrichting) Dit is van belang voor het maken van een omhullende voor buigmomenten en dwarskracht.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Dikte van een plaat bepalen

De plaat dient eigenlijk als een soort laadklep voor een bestelwagen.

De punten A en B worden bevestigd in de koffer van de bestelwagen door scharnieren. Het midden van C en D rust op een kar (breedte=50cm) die opdezeflde hoogte van de wagen is.

De bakken die schuiven over de plaat zijn 30cm x 30cm. De schuifrichting is op mijn vorige tekening van onder naar boven dus naar de scharnieren toe.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dikte van een plaat bepalen

M.a.w zijn de bakken die aan de zijkant schuiven het meest belastend voor de plaat. Ik ga even aan de slag om te kijken wat dat geeft. (Ik neem aan dat eigenlijk er nog verstevigingen onder de plaat komen zoals dat bij een normale laadbak is?)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Dikte van een plaat bepalen

Nee, die verstevigingen onder plaat zijn eigenlijk niet de bedoeling. Het gaat ook maar over een plaat van 35cm dus leek mij die versteviging niet echt nodig. Dit zou mijn ontwerp dan ook nog moeilijker maken.

Berichten: 4.502

Re: Dikte van een plaat bepalen

Maar wel een totaal lichtere constructie,ik denk aan dragers van buisprofiel #30 of 35 mm en een plaat van ca.3 of 4 mm;ik heb niet gerekend.

Ik taxeer een alleenliggende plaat op een dikte van 5 tot 6 mm,maar dat is een kwestie van rekenen en daar is de moderator al mee bezig

Reageer