Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Edit mod ypsilon: Onderwerp afgesplitst van discussie over zgn. [topic="119941"]mannelijk en vrouwelijk gedrag bij hetero's en holebi's[/topic], en neurologische correlaten van dat gedrag. Klik op de snapback (het rode pijltje) om naar de post in het onderwerp te gaan.
Het is overigens met de moderne techniek inmiddels mogelijk in kaart te brengen wat de veranderingen in hersenstructuur zijn nadat iemand een vaardigheid heeft geleerd, bijvoorbeeld fietsen.
Daar sta ik toch behoorlijk kritisch tegenover...

1. hoe weet je zeker dat elke verandering in de hersenen er op dat moment gekomen is door het leren fietsen en niet door andere factoren die toevallig samengingen met het fietsen...

2. elk virtueel plakje hersenen gaan afspeuren met een NMR of CT of wat dan ook lijkt me totaal ondoenbaar. Je weet dan ook helemaal niet of er nog andere veranderingen te zien zouden zijn op doorsneden die je niet hebt bestudeerd. Bovendien zal men, in het beste geval, enkel de grotere veranderingen kunnen zien. Grofweg gesproken dus...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Het is overigens met de moderne techniek inmiddels mogelijk in kaart te brengen wat de veranderingen in hersenstructuur zijn nadat iemand een vaardigheid heeft geleerd, bijvoorbeeld fietsen.


Ik neem aan dat je met structuur het moleculair niveau bedoelt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Dido schreef:Daar sta ik toch behoorlijk kritisch tegenover...

1. hoe weet je zeker dat elke verandering in de hersenen er op dat moment gekomen is door het leren fietsen en niet door andere factoren die toevallig samengingen met het fietsen...
Dergelijk onderzoek wordt meestal uitgevoerd bij een behoorlijke groep proefpersonen, waarbij men dan de gemiddelde verandering gaat bestuderen. In theorie zouden veranderingen door random factoren uitgefilterd worden bij die uitmiddeling. Dat brengt aan de andere kant natuurlijk met zich mee dat dat weinig zegt over individuele personen. En zeker bij het onderwerp dat we hier bespreken (mannelijk/vrouwelijk gedrag bij hetero's versus holebi's) vinden we toch behoorlijk wat variatie en spreiding.
Ik neem aan dat je met structuur het moleculair niveau bedoelt.
Wat bedoel je met "moleculair niveau"?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Wat bedoel je met "moleculair niveau"?


Langetermijnpotentiering, synaptische plasticiteit e.d. Ik krijg de indruk (misschien ten onrechte hoor, maar wel even goed om op te helderen) dat met structuur hier anatomisch niveau wordt bedoeld. Met andere woorden; dat je hersenen van vorm veranderen na het leren van een nieuwe vaardigheid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Beide zijn toch waar (of beter: kunnen toch voorkomen)? Niet in de zin dat je een extra lob gaat kweken o.i.d., maar verschillen in grijze massa kunnen denk ik wel gevonden worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Beide zijn toch waar (of beter: kunnen toch voorkomen)? Niet in de zin dat je een extra lob gaat kweken o.i.d., maar verschillen in grijze massa kunnen denk ik wel gevonden worden.
Waardoor zou de grijze massa toenemen?

-edit: http://www.lumosity.com/blog/older-people-...g-newer-tricks/ :eusa_whistle:

Weer wat geleerd! ](*,)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Geen idee waarom de grijze massa toeneemt. Het lijkt me sterk dat er nieuwe zenuwcellen gevormd worden. Wat ik ook vreemd vind van het genoemde onderzoek op de lumosity site is dat mensen die jongleer training hebben gehad, het na drie maanden ineens niet meer kunnen. Dat zal dan met de leeftijd ten tijde van de lessen te maken hebben, want volgens mij kun je na tien jaar niet zwemmen toch zwemmen als je in het water valt.

Als je een vaardigheid leert, verandert de structuur van je neurale netwerken, vergelijkbaar met het trainen van een spier. Die veranderingen (bij de synapsen) kun je een fysieke verandering noemen. Helemaal omdat de verandering nog permanenter is dan de verandering van een spier na training. Dus of dat moleculair is of niet zou ik niet weten.

Maar er is dus een fysieke verandering. Welke verandering precies is redelijk individueel, omdat bijvoorbeeld niet iedereen hetzelfde 'zwem-programma' heeft. Maar welke hersengebieden onderhevig zijn aan verandering tijdens zwemles is wel ruwweg aan te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Nog een ander exemplarisch voorbeeld van de plasticiteit van hersenen: Cabbies.
"Meep meep meep." Beaker


Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Plasticiteit van de hersenen: structurele verandering

Dit is eigenlijk alweer een heel ander onderwerp. Ik ga nog eens een afsplitsinkje doen.

Reageer