fantoompijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer

fantoompijn

mijn opa heeft lastvan fantoompijn ;)

want zijn been is geamputeerd

ik vroeg me af of je daar iets tegen kon doen :shock: :wink: "

Berichten: 113

Re: fantoompijn

EMDR therapie schijnt te helpen bij fantoompijn.

Re: fantoompijn

Kun je me eens kort uitleggen wat die betreffende therapie inhoudt of in ieder geval waar de afkorting voor staat? Ik denk dat ik hier iets interessants kan leren... Alvast bedankt!


Berichten: 133

Re: fantoompijn

Ik heb even opgezocht wat fantoompijn is, want ik wist niet wat het was. Ik vind het toch wel raar, pijn in je teen terwijl je been geamputeerd is...

Kunnen ze bij amputatie niet iets doen om de zenuwen niet te beschadigen?
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: fantoompijn

Kunnen ze bij amputatie niet iets doen om de zenuwen niet te beschadigen?


Lijkt me niet, ze moeten die zenuwen doorsnijden, dat gaat niet zonder ze te beschadigen :shock:

Berichten: 664

Re: fantoompijn

Dit is wel interessant, van Noorderlicht:

Het Gedachte Lichaam:

http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/2156012/

Dit geeft je waarschijnlijk beter inzicht in wat fantoompijn is.

Ze presenteren ook een methode om de pijn te verminderen. Maar de methode is waarschijnlijk praktischer voor iemand met een geamputeerde arm dan iemand met een geamputeerd been.

Wat ze doen (in het geval van iemand met een geamputeerde arm):

Ze nemen een grote spiegel en zetten deze op tafel, vóór je, loodrecht tegen je borst en met de spiegelende kant naar je 'goede' arm. Als je nu in deze spiegel kijkt zie je het spiegelbeeld van je arm, het lijkt alsof je weer twee armen hebt. Het voordeel hiervan is dat je je hersenen hier ook mee voor de gek houdt. Als je nu de goede arm beweegt 'projecteren' de hersenen deze bewegingen op de geamputeerde arm (als je in de spiegel kijkt). Op deze manier kun je de arm ontspannen en b.v. 'kramp' in de geamputeerde arm laten verdwijnen.

Nu ik erover nadenk zou het best toepasbaar voor jouw opa kunnen zijn, hij gaat op een stoel zitten en zet een grote spiegel tussen zijn 'benen'.

Wie weet, misschien werkt het :shock:

Berichten: 321

Re: fantoompijn

Hoewel onderzoekers vermoeden dat fantoompijn samenhangt met rouwverwerking en EMDR bij rouwverwerking heel effectief is, vallen de resultaten van EMDR bij fantoompijn tegen. Ik las wel iets waar ik zelf eigenlijk nooit eerder van gehoord had: Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie (TENS). Via de volgende links kun je daar meer overlezen:

http://www.pijn.com/medici/therapeutisch4.htm

http://www.skepsis.nl/tens.html

Maar goed, het is misschien een beetje drastisch. Waar Chriis het over heeft, klinkt trouwens ook heel goed. Dan zouden theoretisch gezien ontspanningsoefeningen heel effectief kunnen zijn.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Re: fantoompijn

okeej bdankt :wink:

voor de info :shock:

van luuk

Berichten: 32

Re: fantoompijn

wat ook weleens toegepast wordt bij fantoompijn is bindweefselmassage
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: fantoompijn

Ik heb ook geleerd dat de spiegel werkt. Mensen met fantoom-jeuk kunnen door te krabben aan het ledemaat wat ze nog wel hebben (kijkend in een spiegel) op die manier jeuk aan het ledemaat wat er niet meer is, wegnemen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer