Springen naar inhoud

Bromela´ne extractie uit ananas

• Log in om te kunnen reageren

Lord-Zamorak

Lord-Zamorak

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 18:16

Ik zit in 6VWO en dit wordt mijn laatste scheikunde PO dit jaar. Mijn medeleerling en ik hebben besloten om een bepaling aan Bromela´ne te doen. We wilden iets met ananassen, dus zagen we dat Bromela´ne een van de aanwezige stoffen is.

We hebben al het een en ander opgezocht over de extractie van Bromela´ne uit ananas, maar dit waren allemaal engelse teksten en artikelen die niet erg duidelijk waren. Wel weten we dat het gaat om iets met Ammoniumsulfaat en een membraanfiltertje. Helaas blijkt het dat deze methode niet veel Bromela´ne uit de extractie oplevert, dus wordt de extractie vaak uitgevoerd onder hoge druk (wat de cellen kapotmaakt). Helaas is op onze school dit niet mogelijk, en willen we het toch gewoon met het Ammoniumsulfaat proberen. Dit is echter heel onduidelijk.

Dus mijn vraag aan jullie is of iemand uitgebreid het proces van extractie van Bromela´ne uit Ananas aan me kan uitleggen.

We hebben overigens de TOA al gesproken en die wil graag weten wat voor membraan er precies gebruikt moet worden (voor een extractie van Bromela´ne dus). Indien iemand dit weet, graag even vermelden.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bsfa

bsfa

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 19:09

Even in algemeenheden:
ammoniumsulfaat is een zout waarmee je eiwitten neer kunt laten slaan uit oplossing. Sommige eiwitten slaan gemakkelijker neer dan andere. Dat biedt de mogelijkheid tot gefractioneerde precipitatie: Eerst sommige eiwitten neerslaan en afdraaien, dan de concentratie ammoniumsulfaat verhogen en eiwitten neerslaan die wat moeilijker met ammoniumsulfaat zijn neer te slaan, enz. Een erg mooie zuivering levert dit niet op, maar 't is soms wel aardig om van een deel van de andere eiwitten af te komen.
Als ik het goed gevonden heb heeft bromelaine een MW van 28 kDal. Het is dus een vrij klein eiwit. Dit maakt een additionele zuivering mogelijk op basis van de grootte. Leidt het door een filter met gaatjes die bromelaine nog doorlaat maar grotere moleculen (eiwitten) niet, en je hebt je eiwit weer wat zuiverder.
In de biochemie wordt vaak gebruik gemaakt van kolommen met ionenwisselaars. Dat is allemaal niet heel moeilijk en ik zou er zeker even naar kijken.

Wat 't stukmaken van cellen betreft: Misschien zou je kunnen proberen om de ananas te bevriezen. Daar gaan de cellen ook stuk van.

Bert

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures