Wapenings berekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Wapenings berekening

Hallo allemaal,

ik ben van plan een aanbouw aan mijn schuirtje bouwen en heb hier voor ook reeds een vergunning gekregen, alleen nu wil de gemeente dat ik in een berekening aan toon dat de gebruikte wapening in de betonnen fundering voldoende sterk is.

hoe kan ik dit berekenen.

fundering is 60cm breed, 20 cm dik en er komen 2 lagen wapeningsnetten in van rond 8 - 100 mm.

het maximale gewicht op de fundering per strekende meter is 1000 kg.

hoop dat er iemand een voorzetje kan geven.

Peter-s

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wapenings berekening

Graag wil ik jouw alvast wijzen op onze disclaimer inzage reële bouwkundige situaties.

Tevens geef je niet voldoende gegevens. Er ontbreken grondparameters of soort van de grondlagen.

Bedoel je netten van 100/100/8/8?

Hoe grijpt de last aan? Kolom of muur? (Dit is van belang voor doorponsen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Wapenings berekening

De grond waar het op gebouw gaat worden is klei/zand grond.

de te gebruiken wapeningsnetten zijn inderdaad van rond 8 mm met vierkant 100 mm.

er komt een fundering op staal deze is 60cm breed heeft een dikte van 20 cm en midden op deze fundering komt vervolgens de 0,5 steens muur van ± 3 meter hoog. de lengte en breedte van het bouw werk is 2,1 mtr bij 3 mtr.

hoe de last aangrijpt deze drukt dus op de fundering zo moet ik dat toch zien?.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wapenings berekening

Heb je enige technische kennis inzage sterkteleer/stabiliteit? Een ontwerpberekening maken is vrij eenvoudig hoor al ben ik niet gemachtigd dat te doen.

EDIT:

Hier kan je wat uitleg vinden. Een zeer eenvoudige ontwerpberekening komt uiteindelijk neer op
\(A = \frac{\mbox{M}_d}{\zeta \cdot \mbox{d} \cdot \mbox{f}_{yd}}\)
. Ik weet echter niet wat jij moet geven als berekening voor een schuurtje.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Wapenings berekening

De gemeente vraagt mijn om een constructieberekening van de funderingsstrook inclusief wapening.

ik heb niet zo veel ervaring met sterkteleer en stabilitiet. dus de formule die je geeft kan ik niet toepassen. ook niet met de uitleg er bij.

Berichten: 150

Re: Wapenings berekening

Goeiemiddag,

Ik kom nog eventjes een paar opmerkingen geven. Een ingenieur kan wel op basis van de lasten en de afmetingen van je funderingen wel een hoeveelheid staal voorstellen, maar waarop baseer je de afmetingen van je funderingen?

Je geeft aan dat de grond een zand/klei grond is, maar dit zegt een geotechnicus helemaal niets, aangezien er behoorlijk wat verschil is tussen een zanderige kleigrond en een kleiachtige zandgrond is. Eerst moeten we weten hoe de grond zich zal gedragen (zowel wat spanningen als zettingen betreft), en dan pas kan men afmetingen vooropstellen.

Berichten: 4.502

Re: Wapenings berekening

Peter-s schreef:Hallo allemaal,

ik ben van plan een aanbouw aan mijn schuirtje bouwen en heb hier voor ook reeds een vergunning gekregen, alleen nu wil de gemeente dat ik in een berekening aan toon dat de gebruikte wapening in de betonnen fundering voldoende sterk is.

hoe kan ik dit berekenen.

fundering is 60cm breed, 20 cm dik en er komen 2 lagen wapeningsnetten in van rond 8 - 100 mm.

het maximale gewicht op de fundering per strekende meter is 1000 kg.

hoop dat er iemand een voorzetje kan geven.

Peter-s
De eenvoudigste manier om snel resultaat te verkrijgen is de volgende:

Neem een schop en doe wat graafwerk op enkele plekken om de schuur om te zien of de grondslag lijkt op die,waar je gaat bouwen.

Meet de funderingsbreedte op enkele plekken (vanuit het hart van de muur maal twee;ik ga ervan uit dat de opbouw symmetr. is) en vermeldt de muurhoogte en muurdikte met evt.aantal m2 dakbelasting.

Met die gegevens kun je een veilige berekening maken voor een schuurtje!

Berichten: 6

Re: Wapenings berekening

Het schuurtje dat er nu staat heeft een punt dak met pannen, veel zwaarder dus. met een gelijke fundering zo ben ik al aan de afmetingen gekomen.

het stuk dat er aan komt krijgt een plat dak. dus is minder zwaar, dit moet de fundering dus makkelijk houden.

alleen nu mijn probleem hoe toon ik aan met een berekening dat mijn funderingsbalk sterk genoeg is.

de berekening die jhnbk mijn geeft kan ik niet invullen.

Berichten: 4.502

Re: Wapenings berekening

Als je met je laatste verhaal bij de gemeente komt wordt je terug gestuurd,dus:

Ik zou graag een summier schetsje willen zien,waarop je kunt zien wat de afmetingen muurdiktes en hoogtes zijn van de bestaande bouw met daaraan geplakt de nieuwbouw.

Vervolgens heb je nog geen schop in de grond gezet om de grondconditie en de bestaande fundering breedte te bepalen.

Aan de hand van het bovenstaande kun je bij de gemeente een argumentatie aanleveren om dezelfde toelaatbare gronddruk toe te passen als bij de bestaande bouw en dan pas kan je een betonberekening aanleveren ofwel een zg.stambetonfundering gebruiken van ca. 40-50 cm hoog bij de berekende aanlegbreedte.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wapenings berekening

Vervolgens heb je nog geen schop in de grond gezet om de grondconditie ... te bepalen
Dit is geen wetenschappelijk verantwoorde methode voor het bepalen van de grondcondities.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Wapenings berekening

Bij de gemeente heb ik een tekening van de aanbouw aan geleverd, aan de hand van deze tekening heb ik een vergunning gekregen en heb bij de vergunning aanvraag ook aan gegeven dat de fundering het zelfde is als van de bestaand schuur. tot dus vergeen probleem dus,

nu heb ik de vergunning gekregen en word er alleen nog om een berekening van de fundering + wapening gevraagt. over of de grond / grond druk wordt niet gesproken.

ik moet volgens mij alleen een sterkte berekening van de fundering aanleveren.
Bijlagen
fundering_001.jpg
fundering_001.jpg (30.53 KiB) 1973 keer bekeken

Berichten: 6

Re: Wapenings berekening

ik ben nog eens aan de gang gegaan met de berekeningen op structsource.com de uitleg van jhnbk. nu kom ik op een waarden van ɸMn = 4,53. maar wat bereken ik hier nu. In het voorbeeld is de uitkomst in k-ft.

ik heb alles in kg en cm gehouden. volgens mij is de eenheid nu dan kg-cm.

kan dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wapenings berekening

Je zal een ontwerpberekening moeten maken op basis van het maximale buigmoment Md werkend op een doorsnede:
\(\begin{array}{l|l} N_c \leftarrow & \\ & {\big \circlearrowright } M_d\\ N_s \rightarrow & \end{array}\)
De afstand tussen beide krachten bedraagt een factor van de nuttige hoogte (d=0,9h)
\(\zeta=0,8\)
om rekening te houden met de ligging van het zwaartepunt van de betondruk resultante. Rotatie-evenwicht schrijven rond het aangrijpingspunt van Nc geeft dan:
\(A = \frac{\mbox{M}_d}{\zeta \cdot \mbox{d} \cdot \mbox{f}_{yd}}\)
Waarbij fyd de vloeigrens van het gebruikte staal is met inbegrip van een veiligheidsfactor. (Md ook met inbegrip van een veiligheidsfactor)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer