Springen naar inhoud

Beeldvorming + beeldconstructie

• Log in om te kunnen reageren

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 19:45

Ik heb hulp nodig bij de volgende opgave, in de bijlage vindt je de afbeelding die je erbij krijgt en het antwoord

Er wordt gevraagd om
- de (positieve lens) te tekenen
- de plaats van het linker hoofdbrandpunt
- het verdere verloop van de getekende lichtstraal te bepalen

Hoe moet ik dit in het begin aanpakken. In het antwoord staat wel zo doodleuk dat je moet beginnen om
een lijn tussen B' en L' te trekken, en die vervolgens door het optisch midden te laten lopen, zodat de lichtstraal niet gebroken wordt, en rechtdoor gaat. Maar waarom moet je eigenlijk een lijn trekken van B' naar L'. Is dat een vaste regel of is dat gewoon iets wat je moet inzien?

graag hoor ik uitgebreide uitleg, want ik wil altijd weten waarom iets zo is!

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 19:57

Kun je wel pijnloos weg met de simpelere opdrachtjes waarbij rele beelden ontstaan? Voel je die wl aan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:15

Kun je wel pijnloos weg met de simpelere opdrachtjes waarbij rele beelden ontstaan? Voel je die wl aan?

ja, dat lukt allemaal, zowel positief als negatief, gewoon door de standaardlijnen te tekenen. Maar dit is precies het tegenovergestelde. Normaal moet je juist het beeld geven, en hier moet je dan het brandpunt en lens geven! en dan zie ik het niet meer

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:24

lisette1.gif

nah, hier eentje dan die als het goed is dichter bij de intutie ligt, een gevalletje met een reel beeld door een positieve lens.

Opdracht: bepaal door constructie de plaatsen van lens, hoofdas en brandpunten.

Bedenk de definities van de drie constructiestralen, dwz de drie stralen waarvan je altijd kunt voorspellen wat ze precies zullen doen, en waar je dus al je constructies op kunt baseren.

1) een lichtstraal door het optisch midden gaat ongebroken rechtdoor (alla, bij een ideale lens dan toch).
2) een lichtstraal die vr de lens evenwijdig aan de hoofdas loopt, gaat n de lens door het brandpunt.
3) een lichtstraal die vr de lens door het brandpunt gaat, gaat n de lens evenwijdig aan de hoofdas verder.

zie je hier wl kans op?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:42

lisette1.gif

nah, hier eentje dan die als het goed is dichter bij de intutie ligt, een gevalletje met een reel beeld door een positieve lens.

Opdracht: bepaal door constructie de plaatsen van lens, hoofdas en brandpunten.

Bedenk de definities van de drie constructiestralen, dwz de drie stralen waarvan je altijd kunt voorspellen wat ze precies zullen doen, en waar je dus al je constructies op kunt baseren.

1) een lichtstraal door het optisch midden gaat ongebroken rechtdoor (alla, bij een ideale lens dan toch).
2) een lichtstraal die vr de lens evenwijdig aan de hoofdas loopt, gaat n de lens door het brandpunt.
3) een lichtstraal die vr de lens door het brandpunt gaat, gaat n de lens evenwijdig aan de hoofdas verder.

zie je hier wl kans op?

ik zal het proberen, al hebben we nog nooit zo iets gehad, met alleen 2 pijlen

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:50

Als je maar nmaal ziet wat je met de wetmatigheden van constructiestraal n kunt doen ......

En dan toegepast voor verschillende voorwerpspunten (en de bijbehorende beeldpunten)

bedenk: dit betekent ook:

een lichtstraal die ongebroken rechtdoor gaat, gaat door het optisch midden :eusa_whistle:

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:52

ik zal het proberen, al hebben we nog nooit zo iets gehad, met alleen 2 pijlen

ik heb wat, maar volgens mij is het helemaal fout!
volgens mij snap ik het toch niet zo goed, als ik dacht

Bijgevoegde Bestanden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 20:57

ik heb wat, maar volgens mij is het helemaal fout!

niet helemaal fout. Je tekent a priori correcte stralen. Maar vergeet niet, die eerste twee constructiestralen gaan beiden rechtdoor, dus ook beiden door het optisch midden. Dat betekent dat het optisch midden op het kruispunt van dei twee constructiestralen ligt. Enneh, k die hoofdas gaat door het optisch midden (definitie van de hoofdas)

Plaats van de lens goed, ligging van de hoofdas en bijgevolg ligging van de brandpunten mis.

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:01

niet helemaal fout. Je tekent a priori correcte stralen. Maar vergeet niet, die eerste twee constructiestralen gaan beiden rechtdoor, dus ook beiden door het optisch midden. Dat betekent dat het optisch midden op het kruispunt van dei twee constructiestralen ligt. Enneh, k die hoofdas gaat door het optisch midden (definitie van de hoofdas)

Plaats van de lens goed, ligging van de hoofdas en bijgevolg ligging van de brandpunten mis.

o wat dom, ik heb een fout gemaakt, hier de goede!

Bijgevoegde Bestanden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:07

perfect. :eusa_whistle: Wat zien we? Rechte lijnen van voorwerpspunten naar bijbehorende beeldpunten zijn dus de constructiestralen die door het optisch midden gaan.

Ik begrijp dat je wel een virtueel beeld kon construeren met een voorwerp en lens met brandpunten gegeven?
Zo nee, zeg het dan, dan gaan we daar eerst stap voor stap doorheen.
Zo ja, probeer deze hieronder, eerst maar eens plaats van lens en hoofdas:

lisette2.gif

Denk hierbij (nog) niet in termen van rele lichtstralen, dat wordt verwarrend. Denk alleen maar aan constructielijntjes, zelfde wetmatigheden.

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:14

perfect. :eusa_whistle: Wat zien we? Rechte lijnen van voorwerpspunten naar bijbehorende beeldpunten zijn dus de constructiestralen die door het optisch midden gaan.

Ik begrijp dat je wel een virtueel beeld kon construeren met een voorwerp en lens met brandpunten gegeven?
Zo nee, zeg het dan, dan gaan we daar eerst stap voor stap doorheen.
Zo ja, probeer deze hieronder, eerst maar eens plaats van lens en hoofdas:

lisette2.gif

ik probeer nog even deze:

Bijgevoegde Bestanden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:24

plaats van lens en hoofdas correct. Maar je denkt voor zo'n virtueel geval nog iets teveel in termen van werkelijke lichtstralen, en dat maakt het verwarrend, en je groene stralen dus fout.

tot hier correct:

lisette3.gif

We vergeten nog steeds even lichtstralen, alles is virtueel dus we houden het maar bij de "lijntjes".

lisette4.gif

Zoek constructiestralen. Die door het optisch midden hebben we gebruikt, nu de andere.

Die virtuele rode en groene lichtstraal, waar kwamen die eigenlijk vandaan?
Denk erom, ze gaan evenwijdig aan de hoofdas.
En op zo'n lijn liggen dan voorwerpspunt, beeldpunt en een brandpunt, kijk maar eens goed naar je gelukte rele beeldprobleempje van een paar berichten terug.

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:30

komt die groene niet uit het linker brandpunt. als ik dat teken dan is het bij mij zo dat de linkerpijl in het brandpunt staat, klopt dit

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:42

ja, :eusa_whistle: .

Dat dat exact daar terecht komt is een oversight van me, omdat het beeld precies 2 x zo groot is als het voorwerp staat het beeld inderdaad precies in het brandpunt, en het voorwerp precies halfweg.
Dit is dus een bijzondere situatie, het is dus cht niet de regel dat het beeld in het brandpunt staat h.....

lisette5.gif

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 21:49

ja, :eusa_whistle: .

Dat dat exact daar terecht komt is een oversight van me, omdat het beeld precies 2 x zo groot is als het voorwerp staat het beeld inderdaad precies in het brandpunt, en het voorwerp precies halfweg.
Dit is dus een bijzondere situatie, het is dus cht niet de regel dat het beeld in het brandpunt staat h.....

lisette5.gif

dus als ik nu mijn opgave erbij pak, dan wordt het dit (bijlage). En dat klopt!
dus heel erg bedankt voor de uitleg, ik snap het. Nu stop ik ermee, en ga morgen weer verder

Bijgevoegde Bestanden

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures