Springen naar inhoud

Berekening kracht van motor bij optrekken

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2009 - 10:36

Ik ben bezig met een transportkarretje wat een lading van +- 300kg (inclusief kar zelf) moet vervoeren.
Expirimenteel hebben we bepaald dat deze kar, al zou je er met 98N aan trekken, de juiste versnelling krijgt. Nu wil ik weten, hoe sterke motor moet er in om dit te halen?
Voor verduidelijkende tekening, zie afbeelding: Geplaatste afbeelding.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2009 - 12:07

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 12:26

Ik ben bezig met een transportkarretje wat een lading van +- 300kg (inclusief kar zelf) moet vervoeren.
Expirimenteel hebben we bepaald dat deze kar, al zou je er met 98N aan trekken, de juiste versnelling krijgt. Nu wil ik weten, hoe sterke motor moet er in om dit te halen?

Niet dat ik een ingenieur ben, maar ik zou veronderstellen dat de kracht van de motor ook afhangt van de gewenste versnelling en dat het misschien handig is om uw gewenste versnelling (of de gewenste tijd tot het behalen van de kruissnelheid die je experimenteel hebt bepaald) mede te delen, want zonder motor zou deze kar ook in beweging komen.

edit: vergeet deze post, ik heb mij volledig miskeken op uw "al zou je er met 98 N aan trekken". Ge bedoelt ermee dat ge een motor zoekt die zonder die emmer water hetzelfde bereikt als de emmer water, en dat heb ik nu pas door nu ik dit bericht niet meer kan wissen...

Veranderd door Kalkoen, 12 december 2009 - 12:30

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2009 - 16:54

Precies, de emmer water moet vervangen worden door een motor die hetzelfde bereikt. Daarbij leek mij de versnelling niet relevant, het gaat immers om de kracht die geleverd moet worden, toch? Ik ben zelf ook al aan het rekenen geslagen, maar ik kwam uit op motoren die vele kN/m als koppel zouden moeten leveren, en ik denk dat dat niet kan kloppen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 december 2009 - 19:42

maar ik kwam uit op motoren die vele kN/m als koppel zouden moeten leveren

Kan je eens laten zien wat je hebt uitgerekend? Want de dimensie N/m klopt niet, een koppel wordt uitgedrukt in Nm.

*_gast_The Doctor_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2009 - 20:03

Kan je eens laten zien wat je hebt uitgerekend? Want de dimensie N/m klopt niet, een koppel wordt uitgedrukt in Nm.

Sorry, mijn fout, ik bedoelde Nm uiteraard.

Ik dacht zo: De kar accelereert goed als er met 10 kg aan getrokken word. Dat staat ongeveer gelijk aan 100 N
Dat betekent dat de wielen de kar met 100N naar voren moeten duwen. Dus de koppel is bij de wielen: 100N 0.0625m, om het zo maar te zeggen. Dat komt neer op (0.0625 / 1.0) * 100 = 1600 Nm.
Omg, dat moet dus (1.0 / 0.0625) * 100 zijn, wat uitkomt op 6.25 Nm
Nu heb ik als voorbeeld een motor genomen van 1900 RPM, 0.8 Nm. De vertraging zorgt ervoor dat de motor niet 1900 toeren, maar slechts 50 toeren per minuut maakt. Dat betekent dus dat de koppel van de motor na de vertraging (bij een ideale vertraging) (1900 / 50) * 0.8 = 30 Nm. Dat is nogal wat anders dan 1600 Nm. Nu kan ik me 30 Nm wel voorstellen, maar 1600? Ik denk dat daar mijn fout zit, maar ik zie hem niet.
En dat is dus geen 1600, maar 6.25 Nm, wat betekent dat deze motor zware overkill is xD. Sorry mensen, maar volgens mij ben ik er uit, of niet soms?

Verder, dit is alleen de acceleratie, de rest van de tijd hoeft de motor nauwelijks kracht te leveren, alleen maar voorruit blijven rijden met +- 0.3 m/s.

Veranderd door The Doctor, 12 december 2009 - 20:14

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 december 2009 - 00:05

Ik denk dat je na je eigen correcties aardig op de goede weg bent.
Je kunt het ook wat simpeler benaderen. Daarvoor moet je eerst vaststellen wat de eindsnelheid is die je wilt bereiken. Op die eindsnelheid bereken je dan de kinetische energie die in het wagentje zit met de formule E=0,5mv2.
Dan bepaal je binnen welke tijd je de eindsnelheid wil bereiken.
De kinetische energie deel je dan door die tijd, dat levert je het vermogen wat je nodig hebt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures