Matrix van afbeelding en overgang

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Matrix van afbeelding en overgang

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/linea.pdf stelling 5.2.5

Om het bewijs te begrijpen, had ik volgende vraag:
  • de eerste matrix in het bewijs bevat in zijn kolommen de coördinaten van ...
  • de tweede matrix bevat in zijn kolommen de coördinaten van ...
  • de derde matrix bevat in zijn kolommen de coördinaten van...
  • de vierde matrix bevat in zijn kolommen de...
Klopt het voor de rest dat de matrix van een lineaire afbeelding in zijn kolommen de beelden van de basisvectoren van de oude basis bevat, uitgedrukt ten opzichte van de nieuwe?

En klopt het ook dat de matrix van een basisovergang in zijn kolommen de coördinaten van de nieuwe basis bevat, uitgedrukt ten opzichte van de oude basis?

Heeft iemand hier enige hints/hulp voor?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Matrix van afbeelding en overgang

Kijk ik naar dezelfde stelling? Ik zie daar maar één matrix...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Matrix van afbeelding en overgang

Als ik goed lees zijn (sommige) elementen van die matrix zelf ook matrices. Misschien bedoelt hij dat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Matrix van afbeelding en overgang

Benoem ze dan misschien (In fysics I trust) om verwarring te voorkomen en vul je eigen puntjes eens in met wat je zelf denkt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Matrix van afbeelding en overgang

Excuses, stelling 5.2.6

Ik denk dat het om 4 matrices gaat die telkens matrix zijn van een lineaire afbeelding (nl. 2 keer van de afbeeldingen f en g, maar respectievelijk ten opzichte van basis {v0,w1, · · · ,wn} en basis

{v0,v1, · · · ,vn} ).

Mijn verwarring ontstond door het feit dat er overgegaan wordt op een andere basis, maar wel zonder dat er sprake is van een matrix van de overgang. M.a.w. deze stelling bewijst dat er zo een bovendriehoeksmatrix bestaat, maar ik zie niet meteen of ze ook zegt hoe die matrix bekomen wordt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer