Springen naar inhoud

Discussie: profielsites als referentie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Danouna

    Danouna


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 15:24

Het is goed dat werkgevers info op profielsites als Hyves gebruiken om een beter beeld van sollicitanten te krijgen.

Ik wil graag zoveel voor- en tegenargumenten voor de stelling hier boven. Dit is voor een debat op school.

Ik heb al 1 voorargument alleen nog niet uitgewerkt.

Voor:
-Een hyvesprofiel pagina is openbaar.

Ik heb jullie hulp nodig! Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 december 2009 - 00:12

Zo'n profiel is volstrekt onbetrouwbaar, want de schrijver kan erin fantaseren wat hij/zij wil.
Er reken er maar op, dat zoiets ook gebeurt ook!
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel procent wel betrouwbaar is.
Misschien een interessant onderzoek voor psychologen.

#3

JohnB

    JohnB


  • >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2009 - 14:42

Dag Danouna, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zťlf aan??


#4

Danouna

    Danouna


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2009 - 21:11

[color="#008000"] Dag Danouna, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene Bericht bekijken

Zo'n profiel is volstrekt onbetrouwbaar, want de schrijver kan erin fantaseren wat hij/zij wil.
Er reken er maar op, dat zoiets ook gebeurt ook!
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel procent wel betrouwbaar is.
Misschien een interessant onderzoek voor psychologen.

Dank uuu!

#5

leeghhoofdt

    leeghhoofdt


  • >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2009 - 02:10

Danouna, ik ben blij voor je dat je vraag beantwoord is.

Over het topic ben ik eigenlijk niet zo blij. Als dit een onderwerp is waar een (middelbaar) scholier een debat over moet houden weet ik het niet meer. De leraar die dit als onderwerp opwerpt haalt zich problemen op zijn hals, het heeft niets te maken met de reeŽle wereld en het heeft niets te maken met het vak nederlands. Als het bij een vak als filosofie of maatschappijleer zou horen dan is het zelfs een te suggestief onderwerp.

Waarom worden dit soort dingen aan leerlingen opgedrongen?



PS. ik weet niet of dit hier thuis hoort, u kunt het natuurlijk altijd verplaatsen

#6

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2009 - 10:23

[offtopic]

De leraar die dit als onderwerp opwerpt haalt zich problemen op zijn hals, het heeft niets te maken met de reeŽle wereld


Sites als hyves, facebook etc. worden steeds een groter onderdeel van de reele wereld. De leraar heeft denk ik dit onderwerp gekozen omdat het scholieren aanspreekt en iedereen wel een hyvesaccount heeft. Bovendien kan het leerlingen aanzetten om op te passen met allerlei informatie te verstrekken via dergelijke sites. Ik zie het nut er dus wel van in.

en het heeft niets te maken met het vak nederlands.


Hoezo niet? Debatteren staat al jaren op het programma van het vak Nederlands. In mijn examenjaar moest ik debatteren over de malafide winst van Bush bij de verkiezingen in de VS. Bij debatteren gaat het erom jezelf duidelijk
te verwoorden in correct Nederlands. Dat heeft alleszins met Nederlands te maken.

Waarom worden dit soort dingen aan leerlingen opgedrongen?


Ook dat gaat al jaren zo. Waarom wordt het stampen van koppelwerkwoorden opgedrongen (zijn worden blijven blijken lijken schijnen heten dunken voorkomen), waarom wordt het ontleden van gedichten opgedrongen etc? Daar heeft 90% later ook helemaal niets aan. Ik zie meer educatieve waarde in debatteren dan in weten uit hoeveel jamben een alexandrijn bestaat.

[/offtopic]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#7

zaheer12a

    zaheer12a


  • >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2009 - 10:23

Danouna, ik ben blij voor je dat je vraag beantwoord is.

Over het topic ben ik eigenlijk niet zo blij. Als dit een onderwerp is waar een (middelbaar) scholier een debat over moet houden weet ik het niet meer. De leraar die dit als onderwerp opwerpt haalt zich problemen op zijn hals, het heeft niets te maken met de reeŽle wereld en het heeft niets te maken met het vak nederlands. Als het bij een vak als filosofie of maatschappijleer zou horen dan is het zelfs een te suggestief onderwerp.

Waarom worden dit soort dingen aan leerlingen opgedrongen?



PS. ik weet niet of dit hier thuis hoort, u kunt het natuurlijk altijd verplaatsen


Weet je wel hoe een 'debat' op de middelbare school er uitziet???

1 Opzetbeurt 3 min/team
2. 1 min bespreektijd
3. Verweerbeurt 4 min/team
4. 1 min bespreektijd
5. Slotbeurt 3 min/team

Dit kan je niet helemaal een debat noemen.

En volgens mij probeerde Danouna 'vals te spelen' bij haar debat. Ik heb binnenkort ook een debat voor Nederlands en daarbij krijg je 90 minuten voorbereidingstijd.

#8

Lathander

    Lathander


  • >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2009 - 13:14

leeghhoofdt, zeggen dat dit niks met de reŽle(correcte spelling) te maken heeft, is helemaal niet waar.

De woordkeuze alleen duidt op een duidelijke onderscheid tussen wat je serieus vind en wat niet. Het geeft aan dat je een soort van klassen-niveau hanteert waarbij de fysieke wereld de adel is en de virtuele de bedelaars zijn.

De profielsites en het internet in zijn geheel is net hetzelfde als de fysieke wereld: dat wat je er van maakt. Het is aan jou om de aangeboden bronnen te hanteren en op welke manier je dat doet en in hoeverre is ook aan jou.


Echter een oordeel van kwaliteit vellen op basis van hoeveel tijd je aan de verschillende onderwerpen spendeert, houdt geen enkele steek. Een algemeen oordeel opmaken op basis van je eigen ervaringen, is te subjectief.


Wat het passen binnen het vak Nederlands aangaat, zowel in Nederland als in BelgiŽ bevat Nederlands in de laatste jaren een aantal dingen die niet echt Nederlands zijn, maar veeleer ingaan op de menselijke geest en de beÔnvloeding daarvan. Maatschappij-stroming en diens beÔnvloedingen. Dit past daar heel zeker tussen. De snelheid waarmee die fenomeen evolueert heeft er voor gezorgd dat het nu reeds klaar is voor discussie.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."


#9

Danouna

    Danouna


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2010 - 21:33

Weet je wel hoe een 'debat' op de middelbare school er uitziet???

1 Opzetbeurt 3 min/team
2. 1 min bespreektijd
3. Verweerbeurt 4 min/team
4. 1 min bespreektijd
5. Slotbeurt 3 min/team

Dit kan je niet helemaal een debat noemen.

En volgens mij probeerde Danouna 'vals te spelen' bij haar debat. Ik heb binnenkort ook een debat voor Nederlands en daarbij krijg je 90 minuten voorbereidingstijd.

Vals spelen? Pardon?

Het gaat niet op elke middelbare school hetzelfde. Wij krijgen tijdens het debat geen bespreek tijd en ook geen 90 minuten vooraf voorbereidingstijd.

#10

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2010 - 13:26

Hoe debatten verlopen verschilt inderdaad per school.

Maar een beetje valsspelen is het nog steeds wel. Als je een debat houdt of een betoog schrijft is het de bedoeling dat je zelf argumenten bedenkt en opzoekt. En opzoeken is iets anders dan op een internetforum vragen of mensen argumenten voor je kunnen verzinnen.

Als je toch wat meer voorbereidingstijd hebt zou je eens een hoofd personeelszaken kunnen interviewen, met vragen als
- of ze bovenstaande gegevens gebruiken
- hoe hun ervaringen zijn met de informatie van die sites

Op basis van die informatie kun je dan voor- en tegenargumenten opstellen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures