Luchtdruk afname

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 51

Luchtdruk afname

Hallo,

Ik ben bezig met het vak aerodynamica, we zijn nog maar in het begin ervan maar ik heb er een vraag over.

Hoe komt het dat de luchtdruk niet lineair afneemt met de hoogte. Is dit enkel doordat er steeds "meer" ruimte is waar de lucht zich in kan verdelen en doordat de aantrekkingskracht van de zwaartekracht minder wordt naarmate je hoger gaat? (Samendrukking hebben we nog niet gehad maar dit zal er denk ik ook wel mee te maken hebben, alleen waarom zou ik niet weten)

Zou iemand mij uitkunnen leggen dus hoe het komt dat de luchtdruk niet lineair afneemt met de hoogte?

Thanks!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchtdruk afname

Omdat ook de luchtdichtheid ook steeds verder afneemt met de hoogte.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 51

Re: Luchtdruk afname

Omdat ook de luchtdichtheid ook steeds verder afneemt met de hoogte.


Kwadratisch?

omdat de druk afname een kwadratisch verband heeft

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchtdruk afname

Theoretisch neemt de druk met de hoogte af volgens een e-macht, als de temperatuur over de hele hoogte constant zou zijn.

Echter in werkelijkheid daalt, stijgt en daalt de temperatuur met toenemende hoogte, dus is het verband tussen druk en hoogte iets minder elegant.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Luchtdruk afname

doordat de aantrekkingskracht van de zwaartekracht minder wordt naarmate je hoger gaat?


Voor de goede orde: dit speelt nauwelijks een rol. In principe heb je gelijk dat de aantrekking van de aarde kleiner wordt naarmate je hoger komt, maar het effect hiervan is klein: Bedenk dat op zeenivo je ongeveer 6000 km vanaf het middelpunt van de aarde bent, en tegen de tijd dat de atmosfeer ophoudt is dat ca 6100 geworden.
Victory through technology

Berichten: 389

Re: Luchtdruk afname

Voor de goede orde: dit speelt nauwelijks een rol. In principe heb je gelijk dat de aantrekking van de aarde kleiner wordt naarmate je hoger komt, maar het effect hiervan is klein: Bedenk dat op zeenivo je ongeveer 6000 km vanaf het middelpunt van de aarde bent, en tegen de tijd dat de atmosfeer ophoudt is dat ca 6100 geworden.
Vraag is wat je de atmosfeer heet: de exosfeer zit tot 800 km hoogte. Op zulke schalen heeft de zwaartekracht al significante een rol, gegeven de kwadratische invloed van de straal in de gravitatiewet. Zwaartekracht heeft sowieso een grote rol, want zonder (voldoende) zwaartekracht, zou er waarschijnlijk geen atmosfeer zijn. Binnenin de troposfeer (de onderste 10 km) is de druk ongeveer wat je ervan zou verwachten op basis van een exponentiële curve die wordt beïnvloed door een afnemende temperatuur en een afnemende dichtheid naar boven toe.

Op grotere schaal zijn er ook invloeden van een wijzigende chemische samenstelling door fractionatie of door aard-uitstoot (vulkanen, mensen, zeëen, ...), het filteren van zonnestraling na een bepaalde doorgangstijd in de atmosfeer, interacties met het magnetische veld van de aarde en de zonnestormen enzovoort. Dit allemaal gecombineert leidt tot dit beroemde figuurtje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...1/Atmosfeer.png

Berichten: 1

Re: Luchtdruk afname

nice...

Reageer