Citaat van goethe

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 8.614

Citaat van goethe

Onlangs beweerde iemand uit mijn omgeving dat de bekende Duitse schrijver Goethe ooit het volgende zei: "Ik verkies onrecht boven wanorde". Helaas kan ik geen enkele bron vinden die dit citaat bevat, laat staan toeschrijft aan Goethe. Iemand die me kan helpen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Citaat van goethe

EDIT: Blijkbaar zou Félix Houphouët-Boigny,een voormalige president van Ivoorkust, iets dergelijks gezegd hebben. Waarom dat citaat dan toegeschreven wordt aan Goethe en of het terecht is, is me nog steeds een raadsel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Citaat van goethe

Ik heb het gevonden, maar je vriend (samen met een aantal andere auteurs, zo blijkt) heeft het citaat verkeerd weergegeven. Het correcte citaat is:
Es liegt nun einmal in meiner Natur, ich will lieber eine Ungerechtigkeit begehen, als Unordnung ertragen.
Hij zou dus liever onrecht begaan dan wanorde verdragen.

Bron: http://books.google.be/books?id=3P7nTvrw8P...ung&f=false

Berichten: 8.614

Re: Citaat van goethe

Bedankt, dat verheldert het een en ander.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer