Springen naar inhoud

Glucose en galactose

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 16:52

Hallo, ik heb hier een afbeelding met daarop de juiste weergave van galactose en glucose;
Geplaatste afbeelding en glucose;
Geplaatste afbeelding

maar op een andere prent worden ze helemaal anders weergeven( ze lijken niet op elkaar), kan iemand dat alsjeblieft verklaren.
Geplaatste afbeelding

Hartelijk Bedankt ! :eusa_whistle:

Veranderd door mcfaker123, 12 december 2009 - 17:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 17:54

Ik ben nog iets vergeten, mensen die bijvoorbeeld lactose-intolerantie hebben, kunnen lactose niet verteren door het gebrek aan lactase-enzymen en moeten daarom overgeven, maar op de hierbovenvermelde afbeelding zien we dat we lactose ook kunnen afbreken door gewoon water toe te voegen(hydrolyse), dus waarom drinken die mensen ( met lactose-intolerantie) gewoon geen water na het drinken van melk?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2009 - 18:17

maar op een andere prent worden ze helemaal anders weergeven( ze lijken niet op elkaar), kan iemand dat alsjeblieft verklaren.

Op de tweede afbeelding zijn ook de bindingen met de waterstofatomen aangegeven, maar dat hoeft eigenlijk niet. Het is te vergelijken met het schrijven van de structuurformule van bijvoorbeeld hexaan:

|   |   |   |   |   |
- C - C - C - C - C - C -
  |   |   |   |   |   |
H   H   H   H   H   H
	|   |   |   |   |   |
H - C - C - C - C - C - C - H
	|   |   |   |   |   |
	H   H   H   H   H   H
In de tweede structuurformule zijn de H-atomen getekend, zoals ook met jouw afbeeldingen het geval is.

Ik ben nog iets vergeten, mensen die bijvoorbeeld lactose-intolerantie hebben, kunnen lactose niet verteren door het gebrek aan lactase-enzymen en moeten daarom overgeven, maar op de hierbovenvermelde afbeelding zien we dat we lactose ook kunnen afbreken door gewoon water toe te voegen(hydrolyse), dus waarom drinken die mensen ( met lactose-intolerantie) gewoon geen water na het drinken van melk?

Voor de hydrolyse van lactose is niet alleen water nodig, maar ook die lactase-enzymen. Zonder gaat het niet, dus zelfs als die lactose-intolerante mensen water drinken na lactose-inname, zullen ze de lactose nog steeds niet kunnen afbreken.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 18:42

Dankuwel u hebt beide vragen in één keer beantwoord :eusa_whistle: .
Ik heb hier nog ten slotte 2 galactose plaatjes;

eerste;
Geplaatste afbeelding

Die linkse OH, moet die niet beneden staan en de H boven?

zoals hier;
Geplaatste afbeelding

Veranderd door mcfaker123, 12 december 2009 - 18:43

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 19:01

Mijn excuses, niet de linkse, maar de rechtse

Veranderd door mcfaker123, 12 december 2009 - 19:02

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2009 - 19:02

Nee, galactose komt voor onder verschillende vormen, D-galactose en L-galactose, die een verschillende ruimtelijke structuur hebben (klik).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 19:07

Bedankt ! :eusa_whistle: , ik snap het nu.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures