Roteren

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Roteren

Alles beweegt in het heelal.

Moet ik ook zeggen dat alles (zelfs het heelal) rond een as of rond verschillende assen roteert?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Roteren

Ten opzichte van wat zou het heelal moeten roteren?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 389

Re: Roteren

kotje schreef:Alles beweegt in het heelal.

Moet ik ook zeggen dat alles (zelfs het heelal) rond een as of rond verschillende assen roteert?
Ge zou dit als bedenking kunnen stellen. Alles beweegt zich verder van elkaar weg, en dit zou eventueel met een rotatie kunnen. Hierover zijn talrijke theorien. Sommigen zeggen dat de zelf ruimte gebogen is met meerdere dimenties. Dit is hogere theoretische fysica waar ik mij niet aan waag. Over het zijn van het heelal is het laatste nog niet gezegd. Om zo in één zinnetje te stellen: alles beweegt, dus in het heelal ook, dat is heel scherp door de bocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Roteren

Gelukkig kent het multiversum geen middelpunt.

Dit versum kan dan nooit om dit punt draaien en dat scheelt weer.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 12.262

Re: Roteren

Als we het niet moeilijker willen maken dan strict noodzakelijk:

Als het heelal alles is, inclusief de ruimte zelf, dan lijkt het me niet relevant (cq bepaalbaar) of dat roteert.

Als heelal alles is behalve de ruimte zelf (dus alle materie/energie) dan zou dat geheel best kunnen roteren ten opzicht van de ruimte. Of dat het geval is weet ik niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Roteren

Gelukkig kent het multiversum geen middelpunt.
We hebben nooit een middelpunt van het heelal ontdekt. Ik heb nooit vernomen, dat bewezen is, dat er geen middelpunt is.
Moet ik ook zeggen dat alles (zelfs het heelal) rond een as of rond verschillende assen roteert?
Als het heelal al geheel roteert, zou dat kunnen verklaren waardoor het uitdijt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Roteren

Definieer 'rotatie van het heelal', binnen begrippen bruikbaar in de algemene relativiteit. Zelfs 'rotatie van materie in het heelal' is een concept dat slechts binnen bepaalde onderstellingen bruikbaar is (assymptotisch vlakke ruimtetijden, wat ons heelal waarschijnlijk niet is).

edit: Anders gezegd, algemene relativiteit heeft ervoor gezorgd dat er geen geometrische achtergrondruimte bestaat, maar dat de geometrie zelf dynamisch is. Dus de opmerking die reeds enkele malen gemaakt is volgt dan: ten opzichte van wat zou die geometrie kunnen roteren? Maar ook als je het hebt over de rotatie van de materie ten opzichte van geometrie is dit in het algemeen niet goedgedefinieerd, omdat de geometrie zelf geen notie van niet-roteren kent. Dit punt gaat terug tot de discussie over de emmer van Newton.

Reageer