Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 150

Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Een goeiedag iedereen,

Ik beschik hier over de samenstelling van een betonmengsel en ik zou hieruit de betondruksterkte moeten kunnen afleiden, zonder gebruik te maken van drukproeven (want het betreft een theoretisch probleem).
  • zand 0/4: 665 kg
  • gran 2/8: 190 kg
  • gran 8/16: 1120 kg
  • CEM I 52,5 N: 300 kg
  • water: 165 l
In het ABC van cement tot beton van FEBELCEM vond ik een betontype dat hieraan voldoet, namelijk T(0,55):
  • min. cementgehalte (kg/m³): 300
  • max. W/C: 0,55
De minimale druksterkteklasse zou een C25/30 zijn, maar ik zit hier uiteraard met een behoorlijk sterk cementtype. Dus mijn vraag is nu of 'k de druksterkte nauwkeuriger kan bepalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Ik durf al vast zeggen dat het nauwkeurigste drukproeven zijn. Een theoretische manier ken ik helaas niet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

De betondrukvastheid in een constructie is sterk afhankelijk van de watercementfactor en de cementkwaliteit,verder afhankelijk van de mengingsduur en het tijdstip en weersomstandigheden van betonstorten.

Een meneer Graf ontwikkelde een formule voor het van te voren berekenen van de te verwachten drukvastheid.

Ook prof.Abrams en ing Zwolsman ontwikkelden formules en hielden rekening met de gradering van de toeslagmaterialen (uitgedrukt in fijnheidsmodulus);cementverkoopmaatschappijen houden zich ook met die materie bezig.

Je zult hier wrs. geen eenduidig antwoord op krijgen.

Berichten: 150

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Klopt, oktagon, in mijn zoektocht ben 'k ondertussen ook de naam ABRAMS tegengekomen. Verder ook de namen Feret, Bolomey en Walz. Deze laatste zou in Nederland omgezet worden naar een formule zoals onderstaand:

fc,cub = a*Nn+b/(W/C)-c

waarbij de factoren a, b en c afhankelijk zijn van het cementtype en Nn de cementdruksterkte voorstelt. Richtwaarden hiervan zouden te vinden zijn in Betonpocket 2006, door éne Krikhaar. Helaas niet behorend tot mijn persoonlijke collectie.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

ik herinner mij een formule waarbij je kon berekenen wat de optimale hoeveelheid zand, granulaten en cement is. Deze optimale mengeling zorgt ervoor dat je het maximum uit je cement haalt (100% opvulling van het skelet).

Ken je die formule ook? Gaat het hier om zo'n "optimale" geval? Dan denk ik dat je dan wel met die 52,5 MPa kunt werken !?
???

Berichten: 4.502

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

@RODEO.be

Hallo,

Ik als AlterHaase,ken die formule niet en zou die ook graag willen zien;zou je daarmee een samenstelling kunnen berekenen voor 525 kg/cm2.Ik rekende de 52,5 MPa om;voor mij wat onhanteerbaar.

Prettige jaarwisseling!

Berichten: 150

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Rodeo,

Jij hebt het waarschijnlijk op de formule van FULLER, die vertrekt van gegeven korrelverdelingdiagrammen om aldus een optimaal skelet te vormen, waarbij optimaal eigenlijk duidt op een minimale ruimte tussen de korrels die opgevuld dient te worden door cement.

Daar ik echter geen informatie heb over de korrelverdelingdiagrammen kon ik dit niet toepassen. Ik kan mij echter niet inbeelden dat ik, zelfs indien ik de korrelverdelingdiagrammen zou hebben, ook maar iets zou kunnen besluiten uit de druksterkte m.b.v. FULLER.

Via de BBG en enkele contacten in de academische wereld ben ik er alsnog in geslaagd een Feret-coëfficiënt voor dit cementtype te achterhalen. En dan blijkt dat ik alles behalve met 52,5 MPa mag rekenen. Ik bekom zelfs maar een karakteristieke cilinderdruksterkte van 30,123 MPa.

Het heeft mij wat zoekwerk gekost, maar uiteindelijk vond ik in de literatuur ergens een betonmengsel dat qua samenstelling dicht lag bij 't gene wat ik hier heb (en qua water en cement zelfs volledig identiek is). Uit drukproeven bekwam men een karakteristieke cilinderdruksterkte van 34,88 MPa.

Berichten: 4.502

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

De korrelverdelingsdiagrammen uit mijn studietijd gaven ook al droge mengverhoudingen met drukvastheden in de koers van 450 kg/cm2 ( 45 MPa),doch de betonvoorschriften stonden in utiliteitsbouw hooguit 60-70 kg/cm2 (6-7 MPa) toe .

Het lijkt me idee om eens gewapend betonvoorschriften met de huidige simpele betontheorieen (dus studieboeken in de Nederlandse taal; Engels komt alleen voor bij grote internationale bedrijven en de meesten van jullie komen in de ambtelijke sfeer of kleinere buro's terecht) te achterhalen.

Om dan nu theor.berekende spanningen te gaan achterhalen is zonde van je tijd,staat wel intellectueel natuurlijk!

Berichten: 150

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

Het lijkt me idee om eens gewapend betonvoorschriften met de huidige simpele betontheorieen (dus studieboeken in de Nederlandse taal; Engels komt alleen voor bij grote internationale bedrijven en de meesten van jullie komen in de ambtelijke sfeer of kleinere buro's terecht) te achterhalen.


Dan kan ik je bijvoorbeeld "Betontechnologie" van de BBG aanraden, want daar haal ik al m'n mosterd.

Berichten: 4.502

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

De BBG is mij onbekend,is dat een regelgeving in Belgie.Ik neem aan dat het hoofdgerecht er ook uit te halen is,graag nadere verwijzing,dan ga ik daar eens in snuffelen!

Nb.

Google gaf me een omschrijving over dat in 1980 opgerichte instituut en ik dook er niet verder in;mijn studieboek dateerde van 1938 en dat gebruikte ik met de betonvoorschriften van 1949 in mijn studie na WOII ! Later in de tijd verscherpten de betonvoorschriften (VB) herhaaldelijk,maar reeds in 1938 werd er zeer gedetailleerd ingegaan op de betonsamenstelling met korreldiagrammen,etc,etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

BBG = Belgsiche Beton Groepering

Covrtray bedoelt het Handboek Betontechnologie. Ik bezit zelf een exemplaar en ik kan beamen dat dit een zeer uitgebreid werk is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Betondruksterkte afleiden uit betonmengsel

@jhnbk:

Ik "dook"er wel niet in ,maar bladerde het snel door en zag dat er het zeer vakkundig uitzag.Ben echter voorzien van voldoende betonverhalen en voorschriften om mij ermee te kunnen vermaken,oa.door er een programma mee te maken en dat voor eigen gebruik te houden.

Reageer