Opdracht kansrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Opdracht kansrekening

Voor het vak kansrekening moet ik de volgende opdracht maken:

Bij het bekende uitstrijkje wordt getest op baarmoederhalskanker door te kijken naar de aanwezigheid van abnormale cellen in het uitstrijkje. Een vrouw die een uitstrijkje laat maken kan door meerdere oorzaken een verkeerde uitslag te horen krijgen. Laat a de kans zijn dat de test geen abnormale cellen aantreft omdat ze niet in het uitstrijkje voorkomen, terwijl er wel abnormale cellen bij de vrouw aanwezig zijn. Laat B de kans zijn dat de test geen abnormale cellen aantreft, terwijl ze wel in het uitstrijkje aanwezig zijn. Laat Y de kans zijn dat in een uitstrijkje, vrij van abnormale cellen, per abuis normale cellen aangezien worden voor abnormale cellen. Alle verschillende identificatiefouten zijn onderling onafhankelijk en ook ook niet afhankelijk van de gezondheidstoestand van de vrouw. We weten dat een percentage P van alle vrouwen abnormale cellen in de baarmoederhals heeft. Voor alle duidelijkheid ‘gezond’ betekent hier ‘geen abnormale cellen in de baarmoederhals aanwezig’. Stel dat een willekeurig gekozen vrouw een uitstrijkje laat maken.

a) Wat is de kans dat het resultaat van de test verkeerd is?

Allereerst heb ik de volgende eventualiteiten geïntroduceerd:

C = Abnormale cellen bij de vrouw aanwezig(vrouw is niet gezond).

D=Abnormale cellen in het uistrijkje.

E=Test geeft aan abnormale cellen aanwezig.

Dan heb ik de onderstaande samenstelling gemaakt tussen de verschillende mogelijkheden:

1 C Dc Ec

2 C D Ec

3 Cc Dc E

4 Cc D E

5 C D E

6 Cc Dc Ec

7 C Dc E

8 Cc D Ec

c = Complement

Hierbij opgemerkt dat de gebeurtenissen 1 tot 4 een ‘verkeerde’ uitkomst van de test leiden, immers zijn daar C en E tegenovergesteld aan elkaar. De kans op gebeurtenis 4 en 8 is 0 in mijn optiek, gezien er hier abnormale cellen zijn in het uitstrijkje terwijl de vrouw gezond is. Dit lijkt mij onmogelijk.

Nu is de kans op 1 A, de kans op 2 B(omdat 8 niet mogelijk is) en de kans op 3 en 7 samen 7.

Nu weet ik dus niet meer hoe verder te gaan en of ik op het goede spoor zit, zal iemand mij een duwtje de goede kant op kunnen geven. Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opdracht kansrekening

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 339

Re: Opdracht kansrekening

Volgens mij zit je op het goede spoor.

Onduidelijk voor mij: wat bedoel je met:

"[de] kans op 3 en 7 [is] samen 7"

Welke gevallen (1-8) vormen samen het antwoord op de vraag? Wat moet je met de kansen op die gevallen doen om het juiste antwoord te krijgen?

(Overigens vind ik de opgave niet helemaal duidelijk in de definitie van a, B: betreft het voorwaardelijke of absolute kansen?)

Berichten: 3

Re: Opdracht kansrekening



Onduidelijk voor mij: wat bedoel je met:

"[de] kans op 3 en 7 [is] samen 7"


Dit heb ik inderdaad niet helemaal duidelijk neergezet (typefout). Wat ik bedoel is dat de kans op de vereniging van de eventualiteiten 3 en 7 'Y' is.

De eventualiteiten 1 t/m 4 geven een verkeerde testuitslag, dus hierop wordt denk ik gedoeld bij bovenstaande vraag. Omdat P(4)=0, P(1)=A, P(2)=B, moet ik enkel P(3) nog weten. Y is P(3 verenigd met 7), dus deze zal ik dan moeten uitsplitsen. Nu vraag ik me af of uitsplitsen in partities zin heeft, omdat er geen andere kansen met de eventualiteit 3 of 7 gegeven zijn. Dan zit ik nog met P(percentage van alle vrouwen dat abnormale cellen in de baarmoederhals heeft), maar ik zie niet hoe ik dit er hier in moet 'vlechten'.

Berichten: 339

Re: Opdracht kansrekening

Wat is het verschil tussen 3 en 7, wat heb je nodig om die op te splitsen?

Je hebt toch in de opgave een kans die daarmee overeenkomt.

Berichten: 3

Re: Opdracht kansrekening

Gesp schreef:Wat is het verschil tussen 3 en 7, wat heb je nodig om die op te splitsen?

Je hebt toch in de opgave een kans die daarmee overeenkomt.


We zouden met een gereduceerd kansmodel kunnen werken. De kans dat eventualiteit 3 en 7 optreedt is y en de kans op C is P. Hoe nu verder? We lopen dan namelijk vast met de kans op eventualiteit 3 te berekenen.

Berichten: 339

Re: Opdracht kansrekening

Misschien zie ik t te simpel, maar in de opgave staat de kansen onafhankelijk zijn.

Dus kun je zeggen: de kans op situatie 3 tov kans op situatie 7; is gelijk aan kans op C tov kans op Cc.

En die 2e is gegeven in P: de kans dat vrouwen afwijkende cellen hebben.

P= C/(C + Cc)

Ik zou zeggen p(situatie 3) = Y*P.

Toch?

Berichten: 339

Re: Opdracht kansrekening

Ik zou zeggen p(situatie 3) = Y*P.
Bij nader inzien: (1-P)Y

Reageer