Springen naar inhoud

- - - - -

Hoe zorg je er als verkoper voor dat je zo'n hoog mogelijk bedrag krijgt?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2009 - 21:54

Hoe kan je er als verkoper voor zorgen dat de uiteindelijke verkoopprijs van jouw object zo hoog mogelijk is? Enkele wetenschappelijke studies kunnen je daarbij helpen...

Als je wil onderhandelen over de prijs van iets, dan blijkt uit een vroegere studie dat je zelf best begint met een bod te doen. Als je start met een hoge prijs, dan zal het uiteindelijke bedrag gemiddeld hoger zijn dan als je start met een lager bedrag. Dus, door als eerste te bepalen welk bedrag je kiest, kan je het bedrag zelf beter in de hand houden.
Als je, als koper daarentegen, geconfronteerd wordt met een te hoge startprijs van de verkoper, dan kan je je daar het best tegen beschermen door je te fixeren op jouw ideale prijs Ún de zwakke punten van het object (dus, de eigenschappen van het object die helemaal niet zo 'mooi' zijn)

Bij een veiling daarentegen (waarbij degene die het meest biedt, uiteindelijk ook het object krijgt), start je, als verkoper, best met een zo laag mogelijke prijs. Dit zorgt er immers voor dat er meer mensen zullen beginnen met tegen elkaar op te bieden. Hoe meer mensen er een commitment (psychologische verbintenis: ik wil dat object!) maken ten aanzien van het object, hoe meer sociale competitie er zal ontstaan tussen hen en hoe meer ze tegen elkaar zullen opbieden. Een lagere startprijs zorgt hier dus gemiddeld voor een hoger eindbedrag.

Interessant om weten... :eusa_whistle:

We document how starting prices differentially impact outcomes in negotiations and auctions. In negotiations (where the number of actors is often predetermined), starting prices drive cognitive processes, leading individuals to selectively focus on information consistent with, and make valuations similar to, the starting value. Thus, starting high will often lead to ending high in negotiations.
Conversely, in auctions (where the number of actors is determined during the course of the auction), low starting prices catalyze social processes that can lead to higher final prices: Low starting prices lower barriers to entry and increase the number of bidders; produce more sunk costs for early entrants; and lead participants to infer greater value from this increased bidding activity, resulting in herding behavior.
By examining the differential intrapsychic and interpersonal processes that starting prices activate in negotiations versus auctions, we offer a first step toward a more complete understanding of anchoring effects in economic interactions.

abstract: Current Directions in Psychological Science, Volume 18 Issue 6, Pages 357 - 361; Published Online: 8 Dec 2009
Ook de full text is interessant om lezen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures