Liftcoëfficiënt bij een vliegtuigvleugel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Liftco

Beste lezers,

voor mijn profielwerkstuk wil ik een vliegtuigvleugel namaken en de liftkracht berekenen onder bepaalde hoeken en snelheiden. Ik heb echter een probleem: de liftcoëfficiënt CL, ik kan niet vinden hoe ik die moet bepalen. De lift coëfficiënt heb ik nodig om de liftkracht te berekenen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de steun!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Liftco

De betrouwbaarste manier om het Cl van jouw specifieke vleugelprofiel te bepalen is natuurlijk door te meten. Als je echter zoals jij al bij voorbaat op een redelijk simpele manier een inschatting wilt maken van het Cl kan je gebruik maken van bestaande modellen. Hiervoor is veel simulatie software beschikbaar, ook gratis. Een leuke simulator is FoilSim. Voer links de eigenschappen van de vleugel in en lees rechts de Cl af. Veel plezier.

Berichten: 20

Re: Liftco

De betrouwbaarste manier om het Cl van jouw specifieke vleugelprofiel te bepalen is natuurlijk door te meten. Als je echter zoals jij al bij voorbaat op een redelijk simpele manier een inschatting wilt maken van het Cl kan je gebruik maken van bestaande modellen. Hiervoor is veel simulatie software beschikbaar, ook gratis. Een leuke simulator is FoilSim. Voer links de eigenschappen van de vleugel in en lees rechts de Cl af. Veel plezier.


Bedankt voor je reactie! Dit zal ik zeker gebruiken, mooi programma.

Reageer