Excel spreadsheet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Excel spreadsheet

geachte forumleden,

ben niet erg bekend met het opstellen van excel formules.

Ik zoek voor het volgende probleem een oplossing:

een bepaalde cel heeft de uitkomst van een optelling maar moet ook afhankelijk zijn van een andere cel (die deel uitmaakt van diezelfde formule), als die nl nul (0) is moet de die cel waar de formule staat ook naar nul gaan (0)

Ik had zoiets als volgt maar dat werkt dus niet:

AZ14=AZ10+AV14+or(AZ14=0,AV14=0) (dit is een zg kringloopnotatie en dat schijnt niet te mogen?)

wie heeft raad? :eusa_whistle:

bvd,

mvg

awood

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel spreadsheet

Ik begrijp mogelijk niet helemaal wat je bedoelt maar is je vraagstelling dit:

Cel A moet de som weergeven van celB+celC+celD, behalve als celB 0 is, want dan moet cel A ook 0 weergeven?

De code wordt dan als volgt (in te typen in celA):

Code: Selecteer alles

=IF(CelB=0,0,CelB+CelC+CelD)
CelA, celB enz moet je dan even veranderen in AZ14, enz dus in jouw geval wordt het dan zoiets:

Type in AZ14 het volgende:

Code: Selecteer alles

=IF(AV14=0,0,AZ10+AZ14)
De vertaling van deze formule luidt: Als AV14 gelijk is aan 0, zet dan een 0 in AZ14, anders doe AZ10+AZ14

Edit: Typefoutjes weggewerkt
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: Excel spreadsheet

Raspoetin schreef:Ik begrijp mogelijk niet helemaal wat je bedoelt maar is je vraagstelling dit:

Cel A moet de som weergeven van celB+celC+celD, behalve als celB 0 is, want dan moet cel A ook 0 weergeven?

De code wordt dan als volgt (in te typen in celA):

Code: Selecteer alles

=IF(CelB=0,0,CelB+CelC+CelD)
CelA, celB enz moet je dan even veranderen in AZ14, enz dus in jouw geval wordt het dan zoiets:

Type in AZ14 het volgende:

Code: Selecteer alles

=IF(AV14=0,0,AZ10+AZ14)
De vertaling van deze formule luidt: Als AV14 gelijk is aan 0, zet dan een 0 in AZ14, anders doe AZ10+AZ14

Edit: Typefoutjes weggewerkt
Ik zal wat specifieker zijn want het werkt nog niet:

AZ10 is afhankelijk van de notatie : AZ10=AV7+SUM(G10:AQ10)

AV14 : AV14=SUM(G14:AQ14)

AZ14 : AZ14=AZ10+AV14

Nu zoek ik een formule die zegt dat indien in de reeks G14:AQ14 geen 1 voorkomt (dus uitkomst is nul)

dan moet ook de formule in cel AZ14 een nul aangeven in alle andere gevallen gewoon de uitkomst van de formule

AZ14=AZ10+AV14

tnx :eusa_whistle:

awood

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel spreadsheet

AV14 is dus een som van 37 celwaarden. Omdat hier normaal gesproken 37 moet uitkomen (anders is niet in elke cel een 1 ingevuld), lijkt mij het het handigst om daar van gebruik te maken. Probeer dit eens (in cel AZ14):

Code: Selecteer alles

=IF(SUM(G14:AQ14)=37,(AZ10+AV14),0)


Dan checkt hij of de som van G14 t/m AQ14 gelijk is aan 37. Als dat zo is, dan is er in elk veld in de range G14:AQ14 een 1 ingevuld en wordt de berekening AZ10+AV10. Als dat niet zo is (dus som <> 37) dan schrijft hij in AZ14 een 0.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: Excel spreadsheet

Raspoetin schreef:AV14 is dus een som van 37 celwaarden. Omdat hier normaal gesproken 37 moet uitkomen (anders is niet in elke cel een 1 ingevuld), lijkt mij het het handigst om daar van gebruik te maken. Probeer dit eens (in cel AZ14):

Code: Selecteer alles

=IF(SUM(G14:AQ14)=37,(AZ10+AV14),0)
Dan checkt hij of de som van G14 t/m AQ14 gelijk is aan 37. Als dat zo is, dan is er in elk veld in de range G14:AQ14 een 1 ingevuld en wordt de berekening AZ10+AV10. Als dat niet zo is (dus som <> 37) dan schrijft hij in AZ14 een 0.
Bijna, in de reeks G14:AQ14 mag een optellin van 1 tjs voorkomen van 1 tm 31 (max dagen maand) maar als er geen 1 in de rij voorkomet moet AZ14=0 zijn.

Dit is dus opgelost door =37 te veranderen in >0

probleem opgelost, hartelijk bedankt! :eusa_whistle:

awood

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel spreadsheet

In dat geval klopt de formule ook niet. Want als nu in G14 en H14 een waarde van 28 wordt ingevuld en in I14 een 0, dan zou in AZ14 geen 0 komen omdat de som van de range G14:AQ14 meer dan 0 is. En dat terwijl je in je vraagstelling zou willen dat dan in AZ14 wél een 0 wordt weergegeven. Als ik je verhaal goed begrepen heb.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: Excel spreadsheet

In dat geval klopt de formule ook niet. Want als nu in G14 en H14 een waarde van 28 wordt ingevuld en in I14 een 0, dan zou in AZ14 geen 0 komen omdat de som van de range G14:AQ14 meer dan 0 is. En dat terwijl je in je vraagstelling zou willen dat dan in AZ14 wél een 0 wordt weergegeven. Als ik je verhaal goed begrepen heb.
Die redenering klopt inderdaad, maar het is dus zo dat in de reeks G14:AQ14 alleen een 1 of niets ingevuld mag worden dus dan is het geldig.

nogmaals, tnx :eusa_whistle:

awood.

Reageer