Geluks getal + vraag wiskunde algemener

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Geluks getal + vraag wiskunde algemener

Hallo,

Mijn eerst vraag is als er ergens een site is waarop alle "basic" math zoals Fibonacci, Getal Palindroom, Geluks Getal, Priem getal, Genormaliseerde breuk, faculteit , etc.... allemaal uitlegd worden? (er zijn er nog veel waarvan ik de naam niet van weet, en eigenlijk wel wil leren kennen. Dit laaste is het belangrijkste, ik wil meer van die gelijkaardige termen leren kennen, van ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad min of meer)

Bij het leren programmeren wordt vaak gebruik gemaakt van zo'n soort wiskundige termen en die vallen nogal moeilijk.

Zou die wiskundige toestanden graag beginnen bestuderen zodat ik wat meer inzicht krijg in die belangrijke zaken, en hoe ze eigenlijk te berekenen vallen.

Mijn 2de vraagje gaat over een geluks getal. Ik begrijp niet echt de volgende stelling hieronder hoe je eigenlijk kan uitmaken of een getal een geluksgetal is of niet.

Stelling:Een gelukstal is een getal waarvan de herhaalde som van de cijfers gelijk is aan 7. Zo is bijvoorbeeld

het getal 192837645 geen geluksgetal (de opeenvolgende cijfersommen zijn immers 45 – 9), terwijl het getal

19897969594939 wel degelijk een geluksgetal is (de opeenvolgende cijfersommen zijn immers 97 - 16 - 7).

Vriendelijke Groeten,

Sef

Berichten: 55

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

1 moet je eens zoeken

wel 2, je legt het goed uit hoor

als je ieder cijfer van 19897969594939 optelt kom je dus aan 97

(1+9+8+9+7... =97) 9+7= 16 1+6=7

en zolang je op het einde een 7 uitkomt heb je een geluksgetal :eusa_whistle:
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Berichten: 20

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

AxiomSolver schreef:1 moet je eens zoeken

wel 2, je legt het goed uit hoor

als je ieder cijfer van 19897969594939 optelt kom je dus aan 97

(1+9+8+9+7... =97) 9+7= 16 1+6=7

en zolang je op het einde een 7 uitkomt heb je een geluksgetal :eusa_whistle:
Hallo,

Bedankt voor je reply.

Ik begrijp je redenering bij mijn eerste vraag, maar ik heb zowat geen wiskunde achtergrond en ik weet niet hoe iets te zoeken waarvan ik de naam niet eens van ken. (heb al veel wiskunde sites zitten bekijken, en het probleem is dat vele sites met informatie dan weer engelstalig zijn, dat op zich niet zo'n probleem is maar voor de eigenlijke benaming dus wel als ik niet weet hoe het noemt ](*,) )

Het zijn meer zo'n zaken zoals geluks getal, fibonnaci, genormaliseerde breuk , etc in die aard, maar ik heb geen idee hoe gelijkaardige dingen noemen. Zou zeer dankbaar zijn aan degene die mij in de juiste richting kan helpen.

Nu zie ik het direct in van geluksgetal hoe logisch het ook is, zat er telkens naar te staren maar ik zag er niks in!

Groeten,

Sef

Berichten: 55

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

Zelf weet ik ook niet echt een site, maar je moet anders eens kijken bij micro cursusen op dit forum :eusa_whistle:

bij veel dingen is het logisch, zodra je het snapt ](*,)

mvg,

AS
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Berichten: 20

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

AxiomSolver schreef:Zelf weet ik ook niet echt een site, maar je moet anders eens kijken bij micro cursusen op dit forum :eusa_whistle:

bij veel dingen is het logisch, zodra je het snapt ](*,)

mvg,

AS
Ja inderdaad de vloek of de zegen van logica dan weliswaar....

Spreekt voor zich welke het voor mij is op dit moment.

Berichten: 55

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

nog veel succes met het vinden en begrijpen met nieuwe begrippen :eusa_whistle:

als je nog vragen hebt, zien we het wel ](*,)

mvg,

AS
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Berichten: 373

Re: Geluks getal + vraag wiskunde algemener

De wat eenvoudigere dingen vind je ook wel op Wikipedia. Om maar een voorbeeld te geven, vreemd getal. De Engelse Wikipedia is uitgebreider, maarja, wel Engels. En dan heb je nog MathWorld (ook Engels): http://mathworld.wolfram.com/WeirdNumber.html

En anders ga je gewoon naar de Wikipediapagina voor een willekeurig getal, 83 ofzo, en daar staat dan vanzelf iets van "83 is priem, en heeft ook dit en dat als eigenschap" met links erbij. (werkt het beste op de Engelse Wikipedia) Op die manier kun je gewoon door wat te bladeren vanzelf overal wel komen. En dan heb je nog onderaan categorieën, zoals http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Getaltheorie (en dan klik je gewoon op alles dat eindigt op "getal" :eusa_whistle: )

Reageer