Springen naar inhoud

Condensatie bepalen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

StijnHuysmans

    StijnHuysmans


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2009 - 20:19

Hoi,

Ik ben bezig met een project over het automatisch verwarmen van een auto via een plc sturing dat op 12 of 24 volt werkt.
Hiervoor ga ik een ventilator gebruiken die warme lucht blaast. Deze lucht zou moeten opgewarmd worden door n of meerdere weerstanden die dus dienen als verwarmingselement.

Nu is mijn vraag, omdat het een automatische schakeling moet worden, hoe ik kan bepalen wanneer er condensatie van de binnenruiten van een auto optreed.
Ik dacht aan een temperatuursmeting van de buitentemperatuur, binnentemperatuur en de temperatuur van de ruiten. En daar een verband zoeken ivm condensatie.

Als jullie nog andere ideen hebben voor de uitvoering van dit project, laat maar weten!

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 december 2009 - 06:39

Je hebt te maken met het dauwpunt.

#3

StijnHuysmans

    StijnHuysmans


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 15:44

Hoi,

Dat had ik ook gevonden, maar dan zit je met het probleem dat je ook de temperatuur van de raam moet weten.

Stel dat je met een bril in een warme ruimte komt waar de lucht niet verzadigd is, bestaat de kans dat op de glazen van de bril condensatie optreedt.

Zou er geen verband zijn tussen de vochtigheid van de lucht in de auto, de temperatuur in de auto en de temperatuur van de raam?

Bedankt

#4

Fast Eddy

    Fast Eddy


  • >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 16:12

Hallo,
Ik denk dat je het moet gaan zoeken in de Bouwfysica.
Hier kun je het temp. verloop per constructie deel berekenen.
Hier een vb waar je misschien wat mee kunt.

vraag: Bij welke glasoppervlakte temp. vangt condensatie aan?
Ti = 5gr/C (Ti = binnentemp, Te= buiten)
RV= 40%

Ti = 5gr/C ==>(tabel) Ps =870N/m2; Pi=40%x870=348N/m2 ==>(tabel) Td=-7 gr/C (Td= dauwpuntstemp.)
Als de glasopp.temp. daalt onder de -7gr/C vangt condensatie aan.

In de meeste tabellen boeken staat wel een maximale dampspanning tabel.
(de RV is een aanname)

gr Ed

#5

Kelderslekske

    Kelderslekske


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 18:19

dag Stijn,

het antwoord op je vraag is vrij simpel. Je moet de luchtconditie in de auto weten (RV en T) en de oppervlaktetemperatuur van de autoruit.

1: je zet de ruimteluchtconditie uit op het mollier diagram (bijvoorbeeld: 20C/50%RV)
2: je gaat verticaal naar beneden, tot je op de "verzadigingslijn" komt (verzadiging = 100%RV)
3: je leest de temperatuur van dit punt af (ongeveer 9C)mollier diagram.

==> als je oppervlaktetemperatuur aan de binnenkant van je ruit lager is dan de dauwpuntstemperatuur, dan heb je condens.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures