Condensatie bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Condensatie bepalen

Hoi,

Ik ben bezig met een project over het automatisch verwarmen van een auto via een plc sturing dat op 12 of 24 volt werkt.

Hiervoor ga ik een ventilator gebruiken die warme lucht blaast. Deze lucht zou moeten opgewarmd worden door één of meerdere weerstanden die dus dienen als verwarmingselement.

Nu is mijn vraag, omdat het een automatische schakeling moet worden, hoe ik kan bepalen wanneer er condensatie van de binnenruiten van een auto optreed.

Ik dacht aan een temperatuursmeting van de buitentemperatuur, binnentemperatuur en de temperatuur van de ruiten. En daar een verband zoeken ivm condensatie.

Als jullie nog andere ideeën hebben voor de uitvoering van dit project, laat maar weten!

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Condensatie bepalen

Je hebt te maken met het dauwpunt.

Berichten: 2

Re: Condensatie bepalen

Hoi,

Dat had ik ook gevonden, maar dan zit je met het probleem dat je ook de temperatuur van de raam moet weten.

Stel dat je met een bril in een warme ruimte komt waar de lucht niet verzadigd is, bestaat de kans dat op de glazen van de bril condensatie optreedt.

Zou er geen verband zijn tussen de vochtigheid van de lucht in de auto, de temperatuur in de auto en de temperatuur van de raam?

Bedankt

Berichten: 51

Re: Condensatie bepalen

Hallo,

Ik denk dat je het moet gaan zoeken in de Bouwfysica.

Hier kun je het temp. verloop per constructie deel berekenen.

Hier een vb waar je misschien wat mee kunt.

vraag: Bij welke glasoppervlakte temp. vangt condensatie aan?

Ti = 5gr/C (Ti = binnentemp, Te= buiten)

RV= 40%

Ti = 5gr/C ==>(tabel) Ps =870N/m2; Pi=40%x870=348N/m2 ==>(tabel) Td=-7 gr/C (Td= dauwpuntstemp.)

Als de glasopp.temp. daalt onder de -7gr/C vangt condensatie aan.

In de meeste tabellen boeken staat wel een maximale dampspanning tabel.

(de RV is een aanname)

gr Ed

Berichten: 4

Re: Condensatie bepalen

dag Stijn,

het antwoord op je vraag is vrij simpel. Je moet de luchtconditie in de auto weten (RV en T) en de oppervlaktetemperatuur van de autoruit.

1: je zet de ruimteluchtconditie uit op het mollier diagram (bijvoorbeeld: 20°C/50%RV)

2: je gaat verticaal naar beneden, tot je op de "verzadigingslijn" komt (verzadiging = 100%RV)

3: je leest de temperatuur van dit punt af (ongeveer 9°C)mollier diagram.

==> als je oppervlaktetemperatuur aan de binnenkant van je ruit lager is dan de dauwpuntstemperatuur, dan heb je condens.

Reageer