Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Het vak techniek krijgt steeds meer aandacht in het basisonderwijs omdat men er achter is gekomen dat jong geleerd, oud gedaan is. Jonge kinderen zijn van nature nog ware onderzoekertjes en erg enthousiast over wetenschap en techniek. Helaas is dat een stuk minder het geval bij de gemiddelde leerkracht of Pabo-student. Hoewel er inmiddels (al dan niet verplichte) (bij)scholingstrajecten bestaan om o.a. het kennisniveau op te krikken, blijft het voor veel basisscholen toch een probleem om voldoende aan techniekonderwijs te doen. Zou het een goed idee zijn om ervoor te zorgen dat elke basisschool de beschikking krijgt over een vakdocent wetenschap/techniek (iemand met een beta-achtergrond) zodat er in huis in elk geval voldoende kennis gewaarborgd is? Of is het voldoende om de huidige en aankomende leerkrachten bij te scholen en hier en daar regionale steunpunten te hebben waar ze met hun vragen terecht kunnen?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom enkele mensen 'nee' stemmen...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Naast het punt van een al te kort aan leraren, denk ik dat het effect beperkt is. Naar mijn mening is de basischool primair bedoelt om de kinderen een basis in reken- en taalvaardigheden mee te geven en enkele andere belangrijke aspecten zoals geografie en verkeersveiligheid. Dat betekent niet dat kinderen niet enthousiast gemaakt hoeven te worden voor de techniek, maar er zijn meer manieren om dat te bereiken. Elke week komt er een basisschool klas (naast geregeld ook nog middelbare school klassen en universiteitstudenten) een dagje naar ons onderzoeksinstituut waar zijn een rondleiding krijgen, dingetje zelf kunnen maken (zoals zonnecellen of windturbines) en natuurlijk een lunch van patat en appelmoes. Een leuk dagje uit heeft veel impact op basisschool kinderen en alleen daarmee is al heel veel te bereiken.

Ik vind wel dat basisschoolleerkrachten all-round moeten zijn en ook basis-technische kennis in huis moet hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Ik herinner me nog al te goed de lessen die ik daarover had destijds.

Een leraar die ICT gaf. Lees: 6 weken theorie voor we zelfs maar een computer mochten aansteken!

Een lerares die natuurkunde gaf. Ze kon uitleggen WAT er gebeurde, maar waarom? Had ze geen idee van. Of die me uitlegden dat de kans om 1 kop en 1 munt te gooien 1 op 3 was. :eusa_whistle:

Een andere die technologische opvoeding moest geven in het begin van het middelbaar, maar eigenlijk 'snit en naad' gestudeerd had.

Het idee vind ik goed, maar de mensen om het goed te geven zijn er helaas niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Het idee vind ik goed, maar de mensen om het goed te geven zijn er helaas niet.
Dat is mede de reden dat ik deze poll/discussie ben gestart. Ik denk dat deze mensen er best zijn, maar dat scholen niet de bereidheid en wil (en het geld, hoewel dat er vaak best wel is) hebben om deze mensen aan te trekken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom enkele mensen 'nee' stemmen...
De basisscholen krijgen het niet meer voor elkaar om hun kinderen elementaire zaken als lezen, schrijven en rekenen in voldoende mate bij te brengen. First things first.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Ik sluit mij volledig aan bij Jan en Bart. In België is het zo dat de er veel te veel vrouwelijke leerkrachten zijn die minder technische bagage hebben om dingen mee te geven. Haalbaarheid is dus een andere kaart. Uiteraard primeert wetenschap/techniek niet in het basisonderwijs maar een beetje uitleg nu en dan moet kunnen.

Desalniettemin moet rekenvaardigheid, taalvaardigheid e.d. primeren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Ik sluit mij volledig aan bij Jan en Bart. In België is het zo dat de er veel te veel vrouwelijke leerkrachten zijn die minder technische bagage hebben om dingen mee te geven. Haalbaarheid is dus een andere kaart.
Ligt niet zozeer aan mannen of vrouwen, maar gewoon dat er van wetenschap/techniek niet zoveel in de lerarenopleiding zit, waarschijnlijk. Als we willen dat die vakken in de lagere school gegeven worden, moeten de leerkrachten daar gewoon voor opgeleid worden.

Maar als het inderdaad zo erg gesteld is als ik veel leerkrachten hoor zeggen, dan moet er eerst wat aan taal en rekenen gedaan worden, zoals Jan zei. Tien dingen half kunnen schiet ook niet op.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Waarom zou er uberhaupt meer aandacht voor techniek moeten komen notabene al op de basisschool. Zelf knutselen met lego en mechano en minder computer spelletjes spelen zou een goed begin zijn.

Verder ben ik het ook eens met het idee dat de basisvorming (reken en taal vaardigheid) het voornaamste is in het basisonderwijs.

Er was tijdens mijn basisschool periode aandacht voor natuur. Dit was een overkoepelend iets wat zowel natuurkunde als biologie bevatte. Ik kan niet zeggen dat ik hier ook maar iets van heb geleerd. Het was vooral erg saai. Geschiedenis had toen verreweg mijn voorkeur. Ik heb achteraf dan ook een 180 graden draai gemaakt. Interactief bezig zijn met excursies naar een natuurrijke omgeving of een onderzoeksinstituut kan ook altijd wonderen doen. Het instituut waar ik op het moment rond loop heeft ook regelmatig basisschool kinderen over de vloer. Hier laten ze op een hele speelse manier zien waar we hier mee bezig zijn en waarom dit zo belangrijk is. Volwassenen zijn al snel onder de indruk van mooie microscopische plaatjes met veel kleur, kinderen helemaal. :eusa_whistle:

Een specifieke leerkracht voor wetenschap/techniek op een basischool vergelijk ik een beetje met de muziekleraar op een basisschool, het idee is leuk en begrijpelijk alleen in de praktijk totaal niet werkbaar Verder, wat is belangrijker dat kinderen 'muziek leren maken' of leren rekenen? 'Muziek leren maken' staat bewust tussen haakjes aangezien het hier vaak niet verder komt dan liedjes zingen en op een xylofoon rammen. Ik ben bang dat mocht een zelfde systeem voor wetenschap/techniek worden gebruikt dat dit dan op een zelfde desillusie uit zal lopen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Ik kan voor een deel wel meegaan in de reacties. Inderdaad is het het belangrijkste dat het reken- en taalonderwijs op niveau is, dus dat dient prioriteit te krijgen. Maar binnen de ruimte die dan overblijft is techniek best een belangrijk vak, omdat het een hele andere manier van denken en leren betreft waar het een groot voordeel van is als je dat al op jonge leeftijd aanleert. Wat momenteel ook veel gedaan wordt is techniek integreren in de andere vakken, waaronder taal en rekenen. Dan sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Waarom zou er uberhaupt meer aandacht voor techniek moeten komen notabene al op de basisschool. Zelf knutselen met lego en mechano en minder computer spelletjes spelen zou een goed begin zijn.
Héhé, onrechtstreeks ben ik zo in mijn huidige opleiding beland. Toen ik op de basisschool zat waren er nog kinderen die geen eigen computer, playstation (of nog nintendo) hadden. Wij hadden gewoon andere hobbies.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Maar binnen de ruimte die dan overblijft ....
Vooralsnog is die er in mijn ogen absoluut niet. Sorry.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Basis-scholen moeten algemeen vormend zijn. Pas vanaf het middelbaar kan je een beetje beginnen splitsen vind ik.

Een vakleerkracht voor 1 domein toevoegen op elke school en voor de rest niet, is niet echt eerlijk.

Sommige scholen hebben een aparte leerkracht voor muziek, dat vind ik nog kunnen.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Het is nu toch al een paar keer gevallen, maar eigenlijk zou je ook wel kunnen zeggen: Laat dat uurtje Muzikale Opvoeding vallen en geef daar een uurtje wat eenvoudige wetenschap- en techniekdingetjes. Ik kan niet zeggen dat het zingen van "Al die willen te kaap'ren varen", "Zeg kwezelke, wilde gij dansen?" en "In de stille kempen" (want daar kwam MO bij ons op neer) echt een bijdrage gevormd heeft om wat zicht te krijgen op muziektheorie of esthetiek of wat dan ook...

Berichten: 119

Re: Vakleerkracht wetenschap/techniek op de basisschool

Zou een goed initiatief zijn. Gezien het feit dat techniek steeds belangrijker wordt voor de toekomst en de populariteit wel wat afneemt. Ipv muziek zou een goed iets zijn, aangezien je muziek via allerlei externe kanalen als nog opvang, zoals radio,tv e.d. en techniek een stuk minder.

Hierdoor zouden kinderen op jongere leeftijd al gevoel en passie krijgen voor techniek, wat gunstig zal zijn voor het heden.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Reageer