Met een ijzeren bal spelen...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Met een ijzeren bal spelen...

Ik ben nieuw hier en onlangs kreeg ik in een discussie met een collega een vreemd idee waarvan ik mij afvroeg of zoiets mogelijk is en welk effect dit zou geven.

Ik ga een poging doen om het duidelijk te maken :

Stel je hebt een reeks elektromagnetische ringen die elk apart in een berekende en constante richting door elkaar draaien in alle richtingen aan een vaste snelheid...in het middelpunt van het veld die de ringen opwekken plaats je een perfect ijzeren bal...zal deze blijven zweven?

Als het 1ste lukt dan gaan we een stapje verder en voeren we de snelheid van de ringen met een constante op...nu is mijn vraag : zal op een gegeven moment het zaakje uit elkaar vliegen?Indien niet...zal er op een bepaald moment geen 'zelfonderhoud' gaan ontstaan en blijft dit dan stabiel of creeer je een soort van 'bom' of 'zwart gat'

Om het nog leuker te maken had ik in gedachten om voor wijzigingen te zorgen in de ringen en op het juiste tijdstip en de juiste plaats het magnetisch veld met gelijke kracht te doen schommelen zodat de bal met een vast patroon beweegt...Is dit mogelijk en zo ja welke invloed geeft dit op de opstelling en hoe groot is de invloed van het patroon?

Hehehe veel vragen in 1 keer maar ik hoop dat iemand juist snap wat ik bedoel en een antwoord kan geven.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Met een ijzeren bal spelen...

Volgens mij gaat dit niet lukken en zal de bal telkes tegen de zijkant van de ring worden aangetrokken :wink:

Berichten: 133

Re: Met een ijzeren bal spelen...

Volgens mij gaat dit niet lukken en zal de bal telkes tegen de zijkant van de ring worden aangetrokken  :wink:
Als ze allemaal even hard aantrekken en de bal helemaal in het midden is, dan blijft de bal in het midden. Maar het hoeft maar een beetje anders te zijn en de bal vliegt tegen de ringen aan...
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Met een ijzeren bal spelen...

Zou me toch sterk verwonderen dat er nerges tegengestelde krachten ontstaan wanneer verschillende ringen rond de bal draaien :wink:

Berichten: 141

Re: Met een ijzeren bal spelen...

Cycloon schreef:Volgens mij gaat dit niet lukken en zal de bal telkes tegen de zijkant van de ring worden aangetrokken  :wink:
Als ze allemaal even hard aantrekken en de bal helemaal in het midden is, dan blijft de bal in het midden. Maar het hoeft maar een beetje anders te zijn en de bal vliegt tegen de ringen aan...


Ja dat bedoelde ik...wat zou er met die bal eigenlijk gebeuren door die magnetische velden?

Berichten: 2.746

Re: Met een ijzeren bal spelen...

als de magnetische velden overal gelijk zijn moeten ze wel nog de zwaartekracht op die bal overbruggen, hij zal dus nooit in het midden blijven hangen

Re: Met een ijzeren bal spelen...

Inderdaad, moest er geen zwaartekracht zijn is de aantrekkingskracht rond de bal overal even groot, maar als er ook zwaartekrcht is is er meer aantrekkings kracht in een loodrechte richting naar beneden toe.

Reageer