Springen naar inhoud

[natuurkunde] Magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

arual

arual

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2005 - 15:53

Ik heb alleen maar natuurkunde 1 gedaan op school en daarbij kwam het onderwerp magnetisme niet aan bod...
Ik ben nu bezig met het leren voor een toelatingsexamen en ik vroeg me af of dit onderwerp kort was samen te vatten of dat iemand een site weet waar wat informatie op staat.
Bijvoorbeeld: *zijn er verschillende soorten magneten...en welke eigenschappen bezitten zij..
*hoe zitten magneten in elkaar
*ik heb ook iets gelezen over inductie...wat is dat?

Of is dit te veel om kort samen te vatten...ik heb namelijk echt geen idee.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2005 - 21:34

Ja er zijn verschillende magneten, de paramagnetisch, diamagnetische en de ferro magnetische ... Het verschil wordt gemaakt in de sterkte van de magneet (Ķr genaamd)

Hoe magneten in mekaar zitten kan ik je niet echt zeggen, mss wel dat er een noord en zuidpool is maar dat wist je waarschijnlijk zelf wel ...

Inductie is een extra vector die ontstaat wanneer magneten in mekaars buurt komen of wanneer de magneet hinder ondervind (ben wel niet zeker of ik dit goed uitleg). Hieruit kan een inductiestroom ontstaan

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het zijn ook maar zaken die ik me vaag herinner :shock:

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 29 juli 2005 - 21:46

Let op, inductiestroom ontstaat alleen bij het eerste 'contact' tussen magneten, daarna niet meer. Er blijft dus geen elektriciteit komen als de magneten stil, bij elkaar zijn.
ďQuotation is a serviceable substitute for wit.Ē - Oscar Wilde

arual

arual

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 08:23

Hier heb ik wel wat aan...nu kan ik ook weer even verder gaan zoeken op het internet...als iemand nog een aanvullig heeft...Graag...

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 30 juli 2005 - 10:33

Hier staat wel wat :shock:
ďQuotation is a serviceable substitute for wit.Ē - Oscar Wilde

• Gast

Geplaatst op 31 juli 2005 - 16:54

(opwekken=induceren)...

(elektromagnetische)inductie ontstaat wanneer een magnetisch veld t.o.v. bijv een spoel beweegt(of een ander magnetisch veld) en hierdoor een spanning Uind. opwekt

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2005 - 21:19

En de magnetische inductie is zodanig dat ze de oorsprong van haar ontstaan tegenwerkt ...

Altijd mooi m'n theorie geleert van fysica, kvond deze zin wel knap gevonden :wink:

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 18:52

En de magnetische inductie is zodanig dat ze de oorsprong van haar ontstaan tegenwerkt ...

weet iemand waarom?of blijft het een anoxioma?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 22:11

Ik denk dat niemand dat weet, ik heb het alleszins nooit ergens gelezen of geleerd, het was meer een vaststelling :wink:

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 augustus 2005 - 06:51

weet iemand waarom?of blijft het een anoxioma?

Dat volgt uit de Maxwell vergelijkingen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures