Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Geachte wetenschappers,

Een klein vraagje ivm optica.

Als ik 2 LED's heb met gelijke lichtsterkte maar verschillend van kleur(wit en rood)

En een transparant stuk rood plastic(zoals bijvoorbeeld een achterlicht).

Welke LED zal dan voor het meest rode licht zorgen maw. van de welke wordt het minste tegengehouden?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Dag Performa , Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Ja ik stel het me vast veel moeilijker voor dan het is optische is redelijk abstract voor mij ...

Stel nu het rood van de LED heeft een iets andere golflengte dan het rood van de filter...

Of ben ik gewoon altijd beter af met een rode led.

edit: :eusa_whistle: heb je nu je antwoord verwijdert en dat in de plaats gezet, ik ben misschien een nieuw lid maar heb wel degelijk de voorwaarden gelezen en begrepen heb een paar zoek pogingen gedaan op dit forum, in google, minicursussen hier

leverde mij enkel theorie op.

...

Het is trouwens geen huiswerk ben al lang een werkende mens. Dit leek mij de beste plek om een simpele domme vraag te stellen met de kans op een simpel antwoord.

Heb dus eens rood glas waar een gewone gloeilamp achter zit deze wil ik om praktische redenen vervangen door een led. Dus na u eerder antwoord best een rode led?

nogmaals alvast bedankt maar vind het een rare methode en neem u tijd want waaruit laat ik blijken dat ik een snel antwoord wil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Stel nu het rood van de LED heeft een iets andere golflengte dan het rood van de filter...
heel goeie gedachte. Als je het zo bekijkt is er geen antwoord, want hoe definieer je rood, wordt dan de vraag.

Probeer het dus iets meer te bekijken zoals de vraag ongetwijfeld bedoeld zal zijn:

gelijke lichtsterkte

hoe is de frequentieverdeling in wit licht?

Hoe is de frequentieverdeling in rood licht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Welke LED zal dan voor het meest rode licht zorgen maw. van de welke wordt het minste tegengehouden?
Over de tweede helft van die vraag: een rood plastic ruitje is meestal een breed filter zonder ingewikkelde pieken. Je kunt makkelijk bekijken hoe jouw rode ruitje het spectrum doorlaat. Houd een cd schuin onder een lamp zodat je een compleet spectrum ziet dat van rood tot blauw loopt. Kijk vervolgens door jouw rode ruitje naar datzelfde spectrum, dan zie je dat hij bijvoorbeeld de helft doorlaat, namelijk rood (onverzwakt) tot en met groen (verzwakt), en dat hij de blauwe helft blokkeert. Grof geschat houdt hij dus 50% van het witte licht tegen. Het rode licht laat hij onverzwakt door.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

edit: :eusa_whistle: heb je nu je antwoord verwijdert en dat in de plaats gezet,
Ja, 'was al laat, ik was niet meer zo wakker.
ik ben misschien een nieuw lid maar heb wel degelijk de voorwaarden gelezen en begrepen heb een paar zoek pogingen gedaan op dit forum, in google, minicursussen hier leverde mij enkel theorie op.
Dat is aan je vraagstelling niet zichtbaar, dat is gewoon een kale vraag zonder iets wat op eigen aanzet tot.... lijkt.
Het is trouwens geen huiswerk.
Ook dat is aan de vraagstelling niet zichtbaar. Hij zou zó uit een schoolboekje kunnen komen.
ben al lang een werkende mens
Ook dat is nergens te zien.

Kortom, daarom bedacht ik mij te elfder ure en besloot beter een modreactie te plaatsen. Ik hoop dat de motivatie daarvoor duidelijk is? ;) . Uiterlijk noch inhoudelijk onderscheidt jouw vraag zich van die van een middelbare scholier die een makkelijk antwoord op een huiswerkvraagje wil krijgen.
Dit leek mij de beste plek om een simpele domme vraag te stellen met de kans op een simpel antwoord.
Daar doen velen hier hun best voor, hoewel domme vragen niet bestaan. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Uiterlijk noch inhoudelijk onderscheidt jouw vraag zich van die van een middelbare scholier die een makkelijk antwoord op een huiswerkvraagje wil krijgen.
Bedankt en Jkien super idee zo met een cd dat ga ik proberen.

Ik heb de vraag bewust kort gehouden gewoon omdat ik het niet te onduidelijk wil maken. Hoewel ik graag de achterliggende reden hoor van een antwoord. Zit vast op het verkeerde forum in het vervolg ga ik met dergelijke praktische vraagjes naar het forum van een Doe-het-zelf zaak.

Ik moet wel zeggen dat dergelijk streng/strict moderator gedrag mensen een beetje wegjaagt zeker nieuwelingen zoals mezelf.

Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Mvg,

"mijn anonieme voornaam" :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Ik moet wel zeggen dat dergelijk streng/strict moderator gedrag mensen een beetje wegjaagt zeker nieuwelingen zoals mezelf.
Dat is dan jammer. Want we denken dat we júist door dat strenge gedrag zonder overdrijving het actiefste en effectiefste Nederlandstalige huiswerkforum zijn. Losser gedrag jaagt namelijk degenen weg die met plezier een ander eens willen helpen, want andermans huiswerk maken gaat snel vervelen.

Spijtig dat je er dat gevoel aan overhoudt,
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.
En ook een moderator kan nu eenmaal niet door zijn beeldscherm héénkijken naar de achtergronden en bedoelingen van een topicstarter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Jan, geef nu toe, de frequentiebanden van led-lichtjes is nu nie bepaald een eenvoudig onderwerp :eusa_whistle:

Als ik mij niet vergis, is ledlicht nogal aan de monochromatische kant en of stuurt het slechts een beperkt aantal frequentiebanden uit, afhankelijk van de karakteristieken van de halfgeleider. Alles staat of valt inderdaad met de samenstelling van de initiële kleur en de verdeling en intensiteiten van de frequentiecomponenten van R, G en B. Ik heb zojuist even een witte led-lamp door een prisma gestuurd, en ik meen een nogal dominante blauwe factor te zien.

Nu, logischerwijs: als de begin-intensiteit hetzelfde is, dan weet je sowieso dat de rode component bij de rode lamp in grotere mate vertegenwoordigd is dan in de witte led (wat ongeveer, hoewel je dat niet zonder meer kan stellen, maar voor het gemak, de som is van 1/3R, 1/3G en 1/3B is, met toch iets meer blauw), en van de rode wordt omzeggens niets weggefiltert, maar van de witte toch een aandeel groen en blauw, dan zou de rode led normaal gezien een grotere intensiteit behouden dan de witte (in een vrij ideale filter)

Nu, een addertje onder het gras is dat het blauwe licht hoger energetisch is dan het rode en desondanks toch deels door de rode filter komt. Dit kan het beeld zodanig vertekenen dat het vermindere blauwe licht dat doorkomt, toch een sterker effect heeft aan de ogen. 's Nachts valt dit op, wanneer je met led-verlichting werkt, dan ervaar (ik toch) steeds een blauwe schijn in kleuren die overdag intenser hun eigen kleur hebben. Dus als je iets wil doen met frequentiebanden en vooral rood licht wil doen, dan zou ik voor de rode led gaan. Als het zuiver een kwestie is van 's nachts een goed zichtbaar achterlicht op je fiets te hebben, dan zou ik dit eens experimenteel uittesten wat je zelf als het meest intense aanziet.

Berichten: 4

Re: Optica: kleur van licht door een kleurfilter

Super antwoord, bedankt zonder labo om eerst te meten wat de lens en de led juist doen kan ik best proefondervindelijk eerst wat testjes doen met verschillende rode leds.

Reageer