Excel worksheet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Excel worksheet

een excel for dummies vraag:

Ik heb in een excel sheet een knop gemaakt, dat wanneer ik daar op klik een tekst gelezen kan worden.

Ik heb al wat geprobeerd maar kom in VBA terecht waarvan ik niet weet hoe ik deze programma regel moet opstellen.

met google kwam ik ook al niet verder.

wie kan mij uitleg geven

tnx,

awood :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel worksheet

Wat moet er precies gebeuren als je op die knop drukt? En welke naam heb je die knop gegeven? Moet de tekst in een cel verschijnen, of een pop-up, of een berichtvenster, of.......

Kortom, probeer je probleem wat nauwkeuriger te berschrijven en vertel precies wat je wilt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: Excel worksheet

Raspoetin schreef:Wat moet er precies gebeuren als je op die knop drukt? En welke naam heb je die knop gegeven? Moet de tekst in een cel verschijnen, of een pop-up, of een berichtvenster, of.......

Kortom, probeer je probleem wat nauwkeuriger te berschrijven en vertel precies wat je wilt.
OK, niet erg moeilijk:

De knop is geinstalleerd met de naam " INFO"

Als ik die knop aanklik moet er een tekstblad verschijnen (berichtvenster) waar bepaalde instructies op staan (deze moet ik dus nog opgeven op dat venster)

De berichtvenster moet ook weer gesloten kunnen worden. Ik weet niet of dan een file moet aanmaken waar die tekst staat of zo.

tnx,

groet,

awood

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel worksheet

Het snelst is:

Zorg ervoor dat je in design mode bent (dat je de knop aan kunt passen). Dubbelklik op de knop. Er komt nu een code venster te voorschijn, waarin twee regels staan. De ene regel begint met "Private sub" en de andere regel begint met "End sub".

Schrijf nu tussen deze twee regels de volgende tekst:

Code: Selecteer alles

MsgBox "Type hier je gewenste zin"
SLuit het code venster zodat je de excel sheet weer ziet. Ga uit de design mode, en klik daarna op de knop. Als het goed is moet je nu een venster zien met daarin "Type hier je gewenste zin".
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel worksheet

Gewoon misschien terzijde of niet ter zake doende.

Als het er om gaat dat gebruikers weten wat ze wel en niet mogen invullen in een cel, of je wil uitleg geven aan een cel kan je ook een commentaar aan je cel geven (menu > insert > comment). Die wordt uitsluitend zichtbaar als deze cel geselecteerd is.

Als je wil beletten dat mensen foute waarden invoeren of kunnen invoeren en hierbij dan ook berichtjes krijgen met je eigen uitleg als ze wat fout doen kan je validation gebruiken (via menu > Data > Validation)

Je kan beide individueel of gecombineerd gebruiken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel worksheet

Die wordt uitsluitend zichtbaar als deze cel geselecteerd is.
Fout uitgedrukt van mij. Deze commentaar wordt zichtbaar als je met de muis cursor over die cel komt. Cellen die een commentaar bevatten zijn vindbaar/zichtbaar door een mini rood driehoekje in de rechterbovenhoek van de cel.

Je kan dit ook gebruiken om Help op je werkblad te zetten (noem (of schijf tekst in) de cel "help" en formatteer ze mooi). Je kan zelfs een figuur als achtergrond in die commentaar zetten.
Eric

Berichten: 8

Re: Excel worksheet

Raspoetin schreef:Het snelst is:

Zorg ervoor dat je in design mode bent (dat je de knop aan kunt passen). Dubbelklik op de knop. Er komt nu een code venster te voorschijn, waarin twee regels staan. De ene regel begint met "Private sub" en de andere regel begint met "End sub".

Schrijf nu tussen deze twee regels de volgende tekst:

Code: Selecteer alles

MsgBox "Type hier je gewenste zin"
SLuit het code venster zodat je de excel sheet weer ziet. Ga uit de design mode, en klik daarna op de knop. Als het goed is moet je nu een venster zien met daarin "Type hier je gewenste zin".
helemaal goed dat was dus niet zo moeilijk als je het weet.

hartelijk dank

awood :eusa_whistle:

Reageer