H-balk bij vervanging draagmuur.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

H-balk bij vervanging draagmuur.

Hallo,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Ik heb sinds een week een huis gekocht en wil graag een muur doorbreken, een scheidingsmuur (Iton muur) tussen woonkamer en keuken.

De betonvloeren zijn van NeHobo gemaakt (12cm dik), en boven de scheidingsmuur staat op de volgende verdieping precies eenzelfde muur (Iton muur). Omdat deze muren precies boven elkaar staan en er in de kruipruimte een muur is gemetseld kan er dus gesteld worden dat het gaat om een draagmuur ipv slechts een scheidingsmuur...

Nu wil ik graag de muur er alsnog uithalen met behulp van een H-Balk. De totale muur is 3 meter lang, en slechts 10 cm dik. Van deze muur blijft aan weerskanten 40 cm staan en krijg ik dus een overspan van 220cm met een H balk.

Zou mij iemand mij kunnen informeren hoe ik de juiste balk hiervoor kan bepalen/uitrekenen. Ik heb nu een H-Balk van 10 bij 10 cm ter beschikking, is dit voldoende? En is de Iton muur van dalijk 10cm dik en 40 cm lang aan weerszijde stevig genoeg om de constructie hoog te houden?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.... Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: H-balk bij vervanging draagmuur.

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: H-balk bij vervanging draagmuur.

Volgens syllabus prof. dr. ir. Rudy Van Impe mag de maximale doorbuiging L/400 bedragen. Rekening houdende met een zekere oplegafstand bekom ik voor jouw geval L = 240 cm, zodat de maximale doorbuiging slechts 6 mm mag bedragen.

De doorbuiging van een tweezijdig opgelegde balk kan als volgt berekend worden: 5/384 * (p*L^4)/(E*I), met p de verdeelde last, E de elasticiteitsmodulus van constructiestaal (E = 210000 N/mm²) en I het traagheidsmoment van je profiel. Indien het een HEB 100 profiel betreft, dan is I gelijk aan 449,5E4 mm^4, volgens de catalogus van ArcelorMittal.

Beide formules aan elkaar gelijk stellen geeft ons een last van 13,11 N/mm = 13110 N/m = 1311 kg/m (zonder ergens rekenfouten gemaakt te hebben natuurlijk, want dit is maar een "vluggertje").

Reken zelf eens na hoeveel er effectief op komt te liggen.

Uiteraard dient er nog een spanningscontrole te gebeuren, maar daarvoor wacht 'k nog wel eventjes.

Berichten: 4.502

Re: H-balk bij vervanging draagmuur.

@frank290280:

Je zou misschien eens kunnen vertellen hoeveel belasting er op de balk komt,dat is wel zo simpel voor ons rekenaars :eusa_whistle:

Dat houdt oa.in muurhoogte,dikte en soort op de balk,evt ook van een doorgaande muur op een verdieping.

Hoeveel m2 vloeren draagt er op per strekkende meter stalen balk.

Rust er mogelijk ook nog zoiets als een deel van een kap op,hetzij in gording-of sporenvorm of spantpootbelasting.

Reageer